Mød nobelpristager Edvard Moser

Til oktober får alle med interesse for hjerneforskning en unik mulighed for at møde endnu en nobelpristager. Professor, dr. Edvard Moser besøger Aarhus Universitet og holder en ’Nobel Laurate Talk’ om hjernens indre GPS.

Hvordan ved vi, hvor vi er? Hvorfor kan vi finde vej fra et sted til et andet? Og hvordan gemmer vi den viden, så vi også kan finde vej, næste gang vi skal samme sted hen?

Der er garanti for indsigt i hjerneforskning af allerhøjeste kaliber, når nobelpristager Edvard Moser fra Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU) i Trondheim gæster Aarhus Universitet:

mandag d. 24. oktober 2022 kl. 12:45-13:45 i Aulaen.

Han kortlagde stedsansen

Med oplægget ”Neural network computation in space-coding cells of the entorhinal cortex” fortæller Edvard Moser om sin opdagelse af den såkaldte gittercelle, der er afgørende for vores stedsans, og som gav ham Nobelprisen i 2014.

Arrangementet er åbent for alle med interesse for hjerneforskning, men kræver tilmelding.

Tilmeld dig Nobel Laureate Talk med Edvard Moser.

Edvard Moser har sammen med professor, dr. May-Britt Moser, også fra NTNU, og professor, dr. John O’Keefe fra University College London opdaget og kortlagt et positioneringssystem i hjernen, en slags indre GPS, som gør det muligt for os at orientere os i tid og rum. Deres nobelprisvindende forskning kan bidrage til at forklare, hvordan hukommelse skabes i hjernen, og hvorfor minder om hændelser ofte involverer associationer til rum eller steder, som minderne er forbundet med.

Fakta om nobelpristager Edvard Moser

• født den 27. april 1962 i Ålesund i Norge
  • professor i psykologi og neurovidenskab
  • ph.d. i neurofysiologi fra Universitetet i Oslo
  • modtog nobelprisen i medicin i 2014 sammen med professor, dr. May-Britt Moser
    og professor, dr. John O’Keefe
  • leder af Kavli Institute for Systems Neuroscience og Centre for Neural Computation
    på Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU) i Trondheim i Norge.

Moser-arrangementet er tredje Nobel Laureate Talk i rækken

Edvard Mosers besøg i Aarhus er et samarbejde mellem Dandrite, Institut for Biomedicin og forskningsnetværket NeuroCampus Aarhus. Edvard Mosers åbne oplæg om hjernens indre GPS er det tredje i rækken af akademiske foredrag under temaet Nobel Laureate Talk, som Health og Ph.d.-foreningen på Health arrangerer i fællesskab.

De to første Nobel Laureate Talks blev afholdt virtuelt i 2021 med Peter C. Agre og Bruce A. Beutler.

Med Nobel Laureate Talk-foredragsrækken sætter Health specifikt fokus på den banebrydende sundhedsvidenskabelige forskning, der fører til en nobelpris. Det er en enestående mulighed for universitetets studerende og forskere til at møde en nobelpristager, der deler ud af sin viden og egne erfaringer fra en lang og imponerende forskningskarriere.

Tilmeld dig Nobel Laureate Talk med Edvard Moser “Neural network computation in space-coding cells of the entorhinal cortex” mandag d. 24. oktober 2022 kl. 12:45-13:45 i Aulaen, bygn. 1412: https://events.au.dk/moser

Rådgiver Caroline Søndergaard Bendixen
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Fakultetssekretariatet