To forskere får hver 10 millioner til forskning i hjerne og nyrer

To unge, lovende forskere modtager gennem Lundbeckfondens Fellows-program hver 10 millioner kroner, så de kan etablere forskningsgrupper på Health. Over de næste fem år skal de hhv. forske i signalstoffer i hjernen og kronisk nyresygdom.

Lundbeckfonden har netop udpeget deres syv nye fellows. To af dem bliver tilknyttet Health og mere specifikt Institut for Klinisk Medicin:

Postdoc Dan Bang vil anvende bevillingen til at opbygge Danmarks første ’human voltammetry’-laboratorium. Her skal han og kollegerne gennemføre målinger, som aldrig tidligere har kunnet lade sig gøre på mennesker - nemlig at registrere her og nu-niveauerne af to af hjernens helt centrale signalstoffer: dopamin og serotonin. Ved målingen fører man to ultratynde wirer koblet til avanceret måleudstyr ind i patientens hjerne, mens patienten er lysvågen og samtidig løser en række opgaver i et computerspil. Mens patienten svarer, måler Dan Bang, der også er tilknyttet Aarhus Universitetshospital og Dansk Neuroforskningscenter, niveauer og eventuelle udsving i forekomsten af serotonin og dopamin i hjernen.

Adjunkt Henricus Mutsaers skal bruge bevillingen til at forske i kronisk nyresygdom, hvis forekomst er stigende og på globalt plan forårsager 2,6 mio. dødsfald om året. Voksne med en helt anden sygdom, nemlig ikke-alkoholisk fedtlever, viser sig at have en dobbelt så høj forekomst af kronisk nyresygdom, som resten af befolkningen. Hvorfor det er sådan, ved man ikke, men det skal Henricus Mutsaers bl.a. forsøge at finde svar på. Han skal også undersøge om - og i givet fald hvordan - den ophobning af galdesyre, man ofte finder hos mennesker med ikke-alkoholisk fedtlever, spiller ind ved udvikling af kronisk nyresygdom. Håbet er at finde ny viden, der kan bidrage til bedre forebyggelse og behandling.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Lundbeckfonden