Autismeforsker får talentpris

Hjördis Osk Atladottir fra Aarhus Universitet, har netop modtaget Bagger-Sørensen Fondens Talentpris for sin forskning inden for autisme. Målet med prisen er at belønne et unikt forskertalent under 40 år. Med talentprisen følger 50.000 kr.

Hjördis Osk Atladottirs vil gerne fortsætte ad forskervejen. Og  talentprisen er med til at motivere hende til det.
Hjördis Osk Atladottirs vil gerne fortsætte ad forskervejen. Og talentprisen er med til at motivere hende til det.

Hun er 33 år og uddannet læge fra Aarhus Universitet i 2009, og siden medicinstudiet har Hjördis Osk Atladottir bidraget til autismeforskningen i Danmark. Og nu er hun blevet hædret for sin forskning.

”Hjördis Osk Atladottir har i en ung alder vist fremragende evner til systematisk og ved hjælp af komplekse statistisk-epidemiologiske metoder at analysere forhold i miljøet som kan påvirke risikoen for autisme udvikling. Og det er hendes dedikerede og beundringsværdige indsats, der bliver belønnet,” lød det i fondens begrundelse.

Hjördis Osk Atladottirs autismeforskning er baseret på store befolkningsundersøgelser og statistiske metoder. Hun bruger de muligheder, der ligger i de danske registre, til at bidrage med ny viden inden for autismeområdet.

”Prisen betyder alt for mig. Efter jeg afsluttede min ph.d. har jeg haft fuldtids klinisk arbejde som ung læge, hvilket betyder, at min forskning optager en stor del af min fritid, oftest uden løn. Jeg elsker at forske og derfor betyder det rigtig meget for mig, at min indsats bliver set og anerkendt. Talentprisen er for mig en kæmpe motivation for at fortsætte ad forskervejen,” siger hun.

Produktiv forsker

Prismodtageren har både benyttet sig af de informationer, som ligger i det danske landspatientregister samt det danske psykiatriregister. En anden vigtig kilde er den danske spørgeskemaundersøgelse ”Bedre Sundhed for Mor og Barn”, som inkluderer informationer om graviditet og barndom fra op mod 100.000 danske børn.

Da Hjördis Osk Atladottir var knap halvvejs på studiet, holdt hun forskningsorlov i et år. De sidste to år på sit medicinstudium var hun ansat i en halvtids stilling som ph.d.-studerende ved Institut for Folkesundhed, på Aarhus Universitet.

Efter lægekandidateksamen i 2009 fortsatte hun med sin ph.d. på fuld tid, og som færdiguddannet i 2012 havde hun produceret adskillige førsteforfatterskaber samt medforfatterskaber i internationale videnskabelige tidsskrifter. Indtil videre er der offentliggjort 12 arbejder i internationale videnskabelige tidsskrifter.

Hjördis Osk Atladottir
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed