Første skoledag for fremtidens optometrister

Tirsdag den 2. september startede det første hold studerende på Aarhus Universitets nye kandidatuddannelse i optometri og synsvidenskab, som er den første af slagsen i Danmark.

Jesper Østergaard Hjortdal viser det nye hold studerende rundt på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital. Foto: Anders Trærup, AU Kommunikation

Den første tirsdag i september mødte en flok spændte studerende – og lige så spændte medarbejdere - op til studiestart. De i alt 15 studerende udgør det første hold studerende på Aarhus Universitets nye kandidatuddannelse i optometri og synsvidenskab.

”Vi har glædet os til at se jer og til at komme i gang. Men det er en ny uddannelse, så vi må tage det lidt i bidder og lære, hvordan vi gør tingene bedst hen af vejen. Det skal I også hjælpe os med at finde ud af,” sagde Jesper Østergaard Hjortdal, der er overlæge på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital, samt uddannelsesleder og underviser på uddannelsen, til det nye hold studerende.

Jesper Hjortdal har sammen med Toke Bek, der er ledende overlæge på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital og også underviser på uddannelsen, kæmpet for, at Danmark fik sin første kandidatuddannelse for optometrister. Nu er det hårde arbejde blevet til virkelighed.

Christina Lysholm Eckmann er en af de nye studerende. Som de fleste af sine medstuderende har hun en professionsbachelor i optometri bag sig. Hun blev færdiguddannet optometrist i januar på Københavns Erhvervsakademi.

”Jeg har boet i Storkøbenhavn hele mit liv. Så det er et stort skridt at flytte herover, men da jeg hørte om den nye kandidatuddannelse, vidste jeg, at det skulle være denne vej,” siger Christina Lysholm Eckmann.

Fra klienter til patienter

Uddannelsen har et klinisk sigte, og store dele af undervisningen foregår på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital, hvor de studerende også undersøger afdelingens patienter. Her klæder man kandidaterne på til at varetage komplekse kliniske opgaver.

”I har arbejdet med klienter før. Nu skal I varetage patienter,” forklarede Jesper Østergaard Hjortdal på velkomstdagen.

Gennem uddannelsen får de studerende både kendskab til optikerens hjælpemiddelsperspektiv, men også til behandlingsperspektivet. Håbet er, at de kandidatuddannede optometrister kan aflaste øjenlægerne ved at overtage arbejdsområder som forundersøgelser og løbende monitorering. Dermed kan øjenlægerne i stedet fokusere på behandling og på at nedbringe de lange ventetider.

For Christina Lysholm Eckmann bliver kandidatuddannelsen forhåbentligt vejen til drømmejobbet:

”Jeg vil rigtig gerne lære noget mere om specialoptik. Og så håber jeg, at uddannelsen kan føre mig til et job hos enten en privat øjenlæge eller på en øjenafdeling på et hospital.”

Uddannelsen har indledt et samarbejde med School of Optometry, Aston University, Birmingham, som har en lang tradition for videregående uddannelse af optometrister. Her får de nye studerende blandt andet gæsteundervisere fra.

Ud over at kunne få arbejde i optikerbutikker, på hospitaler eller i private øjenklinikker kan man med den nye kandidatgrad også vælge at gå forskningsvejen og læse ph.d. eller deltage i forskningsprojekter på hospitalerne.

Om kandidatuddannelsen i optometri og synsvidenskab

• Optagelse kræver en professionsbachelorgrad i optometri
  • Optikere uddannet efter tidligere bekendtgørelser og sygeplejersker med to års erfaring fra øjenafdeling kan efter individuel, faglig vurdering også optages på uddannelsen
  • Læs mere om uddannelsen