3D-scanning af tumorer skal føre til bedre kræftbehandling

Lektor Jasper Nijkamp og lektor Trine Tramm fra Aarhus Universitet får 2,5 mio. kr. til at udvikle 3D-scanning af tumorer. Disse scanninger skal bidrage til, at en computer i fremtiden kan bestemme en tumors omfang og dermed sikre mere nøjagtig kirurgi og strålebehandling til kræftpatienter.

Lektor Trine Tramms og Jasper Nijkamp foran mikro CT- scanner, som giver billeder i høj opløsning af små tumorprøver i dag.

Aarhus Universitets Forskningsfond bevilger 2,5 mio. kr. via deres NOVA-program til et projekt, hvor lektor Jasper Nijkamp fra Institut for Klinisk Medicin vil udvikle en 3D-scanningsenhed, som scanner en kirurgisk fjernet tumor. Herefter bliver 3D-billederne analyseret vha. computersoftware og sammenlignet med billeder fra patienten, inden tumoren blev fjernet. På den måde kan forskerne opbygge en stor mængde data om en tumor, som kan indgå i computerbaseret og intelligent beregning af kanten, omfanget og udseendet af en tumor.

I dag vurderer lægerne en tumors størrelse og omfang på baggrund af CT/MRI/PET-scanninger. Men scanningsbillederne viser ikke altid tydeligt, hvor kanten af tumoren går. Den computerbaserede 3D-beregning af tumoren kan i fremtiden bidrage til mere præcis kirurgi og strålebehandling, som er nøglen til at bekæmpe kræft. 3D-scanneren skal bruges på Aarhus Universitetshospital - Patologi, til validering af billeddannelsen med histologi, og til at understøtte andre forskningsprojekter, der kan drage fordel af 3D-billederne.

Kontakt:
Lektor og Ph.d. Jasper Nijkamp