Backpackere spreder udbredt tropesygdom

Ny forskning fra Aarhus Universitet viser, at mange backpackere ikke kender risikoen ved og symptomerne på dengue-feber. De risikerer derfor at sprede den potentielt livsfarlige sygdom til andre lande.

Backbackere risikerer at sprede sygdommen til lokalbefolkningen eller andre lande

Høj feber, hovedpine og muskelsmerter. Symptomerne på dengue-feber, der er en myggebåren tropesygdom i især Asien og Sydamerika, minder til forveksling om almindelig influenza. Derfor undlader backpackere at søge læge, når de bliver syge:

”Vores undersøgelse viser, at mange backpackere ikke kender sygdommen og derfor ikke reagerer på symptomerne. Sygdommen kan dog udvikle sig til at være livsfarlig, hvis man ikke kommer i behandling.  Derfor er det utroligt vigtigt, at man som backpacker kender sygdommen, ” siger Bálint Vajta, medicinstuderende på 9. semester på Aarhus Universitet.

Dengue-feber er som regel en mild sygdom, men den kan medføre døden, hvis den udvikler sig til såkaldt Dengue-shock syndrom eller Dengue hæmorhagisk feber. 22.000 mennesker dør hvert år af sygdommen.

En anden god grund til at øge kendskabet til sygdommen er risikoen for smitte:

“Jo længere tid der går, før man kommer i behandling, jo længere bliver den periode, hvor man kan blive bidt af Aedes aegypti-myggen, der spreder virusset. Smittede backpackere risikerer derfor ubevidst at være med til at skabe en lokal epidemi eller at tage sygdommen med til andre lande,” siger medicinstuderende Mette Holberg, der har været med til at lave undersøgelsen i Australien.

De seneste 10-15 år er udbredelsen af dengue-feber steget markant i Sydøstasien og i Syd- og Mellemamerika.

Lægebesøg spares væk

Ifølge Bálint Vajta er der dog også andre årsager til, at backpackerne ikke søger læge:

“Selvom man har en rejseforsikring, skal man selv lægge pengene ud for lægebesøget, og det ser også ud til at være en af grundene til, at man som backpacker på et stramt rejsebudget bider tænderne sammen i stedet for at søge læge.”

Mette Holberg og Bálint Vajta har interviewet 50 backpackere og medarbejdere på apoteker og vandrehjem i forbindelse med et forskningsprojekt i samarbejde med James Cook University i Australien. Dengue feber er et stigende problem i det tropiske Queensland. Undersøgelsen indgik derfor som led i et større australsk forskningsprojekt, der skal begrænse dengue-epidemier.

I Danmark registreres der årligt 20-30 tilfælde hos hjemvendte rejsende, men man regner med, at det kun er en lille del af de danskere, der har haft sygdommen undervejs. Der findes ingen vaccine mod sygdommen.

Dengue-feber i tal

• 40 procent af verdens befolkning er i risiko for smitte