Bevilling sætter fokus på tuberkulose i Afrika

Christian Wejse fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har netop modtaget en bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingen er givet til at afprøve en enkel metode, som kan hjælpe med at afklare, hvilke patienter, der skal undersøges for tuberkulose.

Christian Wejse forsker i tuberkulose både hos patienter i Danmark og i Vestafrika. Hans TBscore er et redskab, der kan beskrive, hvor syge tuberkulosepatienter er og kan hjælpe læger med at afgøre, hvem der skal undersøges for tuberkulose.

I en årrække har Christian Wejse fra AU og AUH forsket i tuberkulose både hos patienter i Danmark og i Vestafrika. Han har udviklet TBscore - et enkelt redskab, der kan beskrive, hvor syge tuberkulosepatienter er og kan hjælpe læger med at afgøre, hvem der skal undersøges for tuberkulose.

Nu har Christian Wejse modtaget en bevilling på 845.000 kroner fra Novo Nordisk Fonden til at forske yderligere i, om scoren kan være med til at sikre, at flere får stillet tuberkulosediagnosen og kommer i behandling.

Christian Wejse er lektor i Global Sundhed ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet, hvor han forsker i, hvordan global sundhed kan fremmes med enkle midler. Han er også speciallæge i infektionsmedicin og ansat på Infektionsmedicinsk afdeling, Aarhus Universitetshospital.

”Vi har udviklet en metode til at finde de mest syge, som kan anvendes i sundhedssystemer med få ressourcer, og vi tror, at vi med dette simple redskab kan være med til at finde flere af de godt 3 millioner mennesker, som hvert år får tuberkulose uden nogensinde at få diagnosen og den behandling, der kan helbrede dem,” forklarer han.

Hans målsætning er at sikre, at flere bliver undersøgt for de relevante symptomer og sendt videre til laboratorieundersøgelse.

”Dette forskningsprojekt kan forhåbentlig hjælpe os med at stille en tuberkulosediagnose på flere patienter, og kan desuden være med til at vise, hvordan tuberkulose generelt bedre kan håndteres i ressourcefattige områder med vanskelig adgang til diagnostik,” siger Christian Wejse.

Lektor Christian Wejse
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og