De tandfaglige erhvervsuddannelser lukker på Health

Efter en årrække med faldende elevtal er elevvolumen nu så lille, at uddannelserne til tandklinikassistent og tandtekniker ikke længere kan løbe rundt på Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Begge uddannelser lukker derfor i august 2023.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Efter knap 50 år med stort set alle tandfaglige uddannelser samlet i Universitetsparken er det fra august 2023 ikke længere muligt at uddanne sig til tandklinikassistent og tandtekniker på Aarhus Universitet. Det kritisk lave elevtal har sat uddannelserne og Institut for Odontologi og Oral Sundheds (IOOS) økonomi under så stort pres, at instituttet nu har anmodet Børne- og Undervisningsministeriet om at trække udbudsretten af de to uddannelser tilbage.

”Vi har siden 2017 udtrykt bekymring over det lave elevtal, som betyder, at vi ikke kan drive økonomisk bæredygtige erhvervsuddannelser i universitetsregi. På sigt vil vi derfor heller ikke kunne sikre hverken den høje uddannelseskvalitet, vi er kendt for, eller et aktivt og givende uddannelsesmiljø for vores elever. Derfor er lukningen af de to uddannelser desværre en nødvendighed,” fortæller institutleder Siri Beier Jensen.

Uddannelserne til tandklinikassistent og tandtekniker – der tidligere hed laboratorietandtekniker – er de eneste erhvervsuddannelser på Aarhus Universitet.

Lukningen er beklagelig og et åbenlyst paradoks

Lukningen af de to tandfaglige uddannelser har ifølge Siri Beier Jensen intet med institutionsplan og reduktion af studiepladser i de store byer at gøre. Det handler udelukkende om de ydre rammer og vilkår.

Tidligere kunne man kun uddanne sig til tandklinikassistent i Aarhus og København – i dag er der syv uddannelsessteder alene i Jylland og på Fyn. Institutlederen vurderer, at det er den store konkurrence i Vestdanmark, mindre ungdomsårgange, de ministerielle rammer og en række reformer, der har begrænset studieoptaget og fået elevtallet til at falde støt de sidste fem år.

Trods en række indsatser for at tiltrække flere elever er der ifølge Siri Beier Jensen intet, der tyder på, at udviklingen vender, og at elevtallet igen vil stige på IOOS.

”Det er dybt beklageligt og et åbenlyst paradoks, at vi er nødsaget til at lukke de tandfaglige erhvervsuddannelser, når der er mangel på tandklinikassistenter i Danmark, men under de givne omstændigheder kan det desværre ikke være anderledes,” siger hun.

”Det har været en svær, men nødvendig beslutning at lukke uddannelserne, og det bliver et tab for standen og den generelle tandsundhed i Danmark, når uddannelsestilbuddet ikke længere findes i Østjylland.”

Aarhus-modellen mangler nu nogle ben

Som det eneste sted i verden har IOOS siden 2016 samlet alle tandfaglige uddannelser på ét institut med ambitionen om at fremme synergien mellem uddannelserne og professionerne. Internationalt er den uddannelsesmodel kendt som ’The Aarhus Model of Dental Education’.

Med lukningen af uddannelserne til tandklinikassistent og tandtekniker mangler ’Aarhus-modellen’ snart to ben.

”For os som institut og for hele The Aarhus Model of Dental Education er det et tab og et fagligt slag, at vi må sige farvel til to tandfaglige uddannelser. Vi er tæt på at høste frugten af Aarhus-modellen, og derfor gør lukningen også ekstra ondt,” siger Siri Beier Jensen og understreger:

”Allerværst er det naturligvis for de berørte medarbejdere, som med stor dedikation og højt fagligt niveau i dag løfter opgaven med at uddanne nogle af landets bedste klinikassistenter og tandteknikere.”

Sammen med institutledelsen vil Siri Beier Jensen nu lægge alle kræfter i at gøre overgangsperioden og den videre proces så klar og ordentlig som mulig for alle berørte parter.

På IOOS uddanner de fortsat tandlæger, tandplejere og kliniske tandteknikere.

Institutleder Siri Beier Jensen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed