Elektroders placering afgør hjertepatienters prognose

Mads Brix Kronborg er ny doktor fra Aarhus Universitet. Han har i sin doktordisputats undersøgt, hvor elektroder til pacemakere eller implanterbare hjertestartere (ICD-enheder) bør placeres for at sikre hjertepatienter den bedst mulige prognose for fremtiden.

Mads Brix Kronborg foretager sine kliniske studier på Aarhus Universitetshospitals afdeling for hjertesygdomme.

Det er ikke ligegyldigt, hvor elektroder ned til hjertet placeres, når en hjertepatient får indopereret en elektronisk enhed i form af enten en pacemaker eller en hjertestarter (ICD-enhed). Ny doktor Mads Brix Kronborg fra Institut for Klinisk Medicin forsker i, hvordan læger placerer elektroder optimalt i forbindelse med invasiv behandling.

Mads Brix Kronborg undersøger bl.a., hvordan elektroder til en pacemaker bedst placeres hos patienter med en langsom hjerterytme, så hjertet aktiveres så normalt som muligt. Hans studier omfatter også patienter med forsinkelse af de elektriske impulser i hjertet i kombination med hjertesvigt, som modtager såkaldt resynkroniseringsterapi (CRT). For denne patientgruppe har Mads Brix Kronborg undersøgt, hvordan en elektrode uden på venstre hjertekammer virker bedst.

Læge, dr.med. og ph.d. Mads Brix Kronborg
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og