For unge med meniskskader er træning og operation lige effektivt

Træning og patientuddannelse giver ligeså gode resultater som kirurgi hos unge med meniskskader. Det viser det første studie i verden, der sammenligner kirurgisk og ikke-kirurgisk behandling af meniskskader hos unge.

Foto: Michael Harder

Meniskskader er hyppige, ja faktisk har operation for meniskskade været den hyppigst udførte
ortopædkirurgiske operation her i landet de seneste 20 år. Det er især inden for kontaktsport som håndbold og fodbold, at mange unge bliver meniskskadet.

Forskere fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Syddansk Universitet og en række ortopædkirurgiske afdelinger på danske hospitaler har gennemført et studie, hvor de har sammenlignet behandling med træning og patientuddannelse og operation af meniskskader blandt 121 unge mennesker.

Studiet viser, at effekten af en operation ikke er større end træning og uddannelse er.

”Meniskskade er en hyppig knæskade og vi har manglet viden om, hvordan de bedst behandles hos unge mennesker. Knæskader kan have store konsekvenser både på kort og lang sigt. Det er derfor vigtigt, at vi nu ved, at der er flere effektive behandlinger at vælge i mellem,” fortæller Martin Lind, klinisk lærestolsprofessor på Aarhus Universitet og professor på Aarhus Universitetshospital, som er en af forskerne bag studiet.

Træning og uddannelse har god effekt

Patienterne blev delt i to grupper. Den ene gruppe fik en operation, mens den anden gennemførte et superviseret træningsprogram på 12 uger, som bestod af to ugentlige træningssessioner med styrke- og koordinations træning og patientuddannelse omhandlende sygdomskendskab og relevant belastningsstrategi. En fjerdedel af patienterne i træningsgruppen endte med også at blive opereret.

Efter 12 måneder fulgte forskerne op på patienternes smerter, funktion og livskvalitet, og her viste resultaterne, at begge grupper havde fået det væsentligt bedre, og at gruppen der fik operation ikke havde fået en større effekt end gruppen, som havde gennemgået træningsprogrammet.

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet New England Journal of Medicine.

På kort sigt betyder en meniskskade ofte fravær fra arbejde eller uddannelse. Studier viser også, at risikoen for slidgigt 15 år efter en korsbånds- eller meniskskade, er 50 procent og kun halvdelen af patienterne kan vende tilbage til at dyrke sport på samme niveau som før. Derfor er det ifølge Martin Lind vigtigt, at patienterne får den behandling, der er bedst for dem. Og det kan altså både være målrettet træning samt uddannelse og/eller operation.

Unge klarer sig fint uden operation

”Etablerede behandlinger er svære at flytte på, og operation er oftest førstevalg til behandling af meniskskader. Vi håber på, at vores studie kan få patienter og klinikere, både praktiserende læger og ortopædkirurger, til at få øjnene op for, at der er flere mulige behandlinger,” siger Martin Lind og understreger, at fundet især er interessant, fordi der blandt unge patienter med en meniskskade er nogle, der klarer sig fint uden operation.

”Som ved mange andre sygdomme og skader er valget af den rigtige behandling ofte et spørgsmål om en række forskellige faktorer. Vi har med dette studie vist, at kirurgi stadig er en væsentlig behandling for mange af disse patienter, men at beslutningen om, der skal opereres eller ej, ikke altid er givet på forhånd. Der er grundlag for yderligere studier således, at vi med tiden kan tilbyde endnu mere individualiseret behandling,” forklarer forskeren.

Ortopædkirurger fra Amager-Hvidovre Hospital, Aalborg Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Regionshospitalet Silkeborg, Næstved Sygehus og Odense Universitetshospital deltog i studiet.

”Vi forsker videre på området, og er lige nu i gang med at undersøge, om vi med MR-scanninger af patienter to år efter en meniskskade kan se tegn på slidgigt, og om der er forskel på scanningerne af dem, der er blevet opereret og dem, der har gennemført træningsprogrammet. Vores mål er at kunne vise, om den ene eller anden behandling er bedre til at forebygge slidgigt senere i livet,” siger Martin Lind.

Bag om studiet

Studiet er et klinisk studie

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Syddansk Universitet og en række ortopædkirurgiske afdelinger på danske hospitaler

Studiet er offentliggjort i NEJM Evidence 25. januar 2022.

Studiet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, IMK Almene Fond, Lundbeckfonden, Spar Nord Fonden, Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuses Forskningspulje, Region Sjælland (Exercise First), Gigtforeningen og Danske Fysioterapeuter.

Martin Lind
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og