Forsker får pris for at koble psykiatriske diagnoser og overdødelighed

Lektor Oleguer Plana-Ripoll fra Institut for Klinisk Medicin har modtaget Michele Tansella-prisen for sin forskning i overdødelighed hos patienter med psykiatriske diagnoser.

Foto: Thomas Tolstrup, Lundbeckfonden

Med en psykiatrisk diagnose følger en øget risiko for tidlig død. Det viste et stort studie, som lektor Oleguer Plana-Ripoll fra Insitut for Klinisk Medicin publicerede i The Lancet i 2019. Nu modtager han den prestigefyldte Michele Tansella-pris for sit arbejde.

I studiet har Oleguer Plana-Ripoll, sammen med sine forskningskolleger, analyseret sundhedsdata fra hele 7.369.926 personer under 95 år, som i perioden 1. januar 1995 til 31. december 2015 har haft adresse i Danmark. I studiet fik forskerne adgang til informationer om psykiatriske diagnoser gennem Det psykiatriske Centralregister, og via Dødsårsagsregistret fik de indblik i datoen for og årsagen til døden. Forskningsprojektet viste, at der ved alle psykiatriske diagnoser følger en øget risiko for tidlig død.

Michele Tansella-prisen uddeles hver andet år til en ung forsker under 40, som er førsteforfatter på ”enestående publikationer inden for epidemiologisk psykiatri, samfundspsykiatri eller evalueringer af tilbud indenfor mental sundhed."

Lektor Oleguer Plana-Ripoll
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin - Klinisk Epidemiologisk Afdeling
Mail: opr@clin.au.dk
Telefon:  +4587166034