Forsker vil knække genkoden til HPV-relateret kræft

Hvorfor udvikler nogle kvinder livmoderhalskræft som følge af en infektion med HPV, mens andre ikke gør? Svaret kan findes i de genetiske forskelle i virusset, og forskningsansvarlig overlæge og klinisk lektor Anne Hammer har fået midler til at knække koden.

Anne Hammer står i spidsen for forskningsprojektet, der skal foregå i samarbejde med nationale og internationale samarbejdspartnere. Foto: Søren Braad Andersen.

HPV er et udbredt virus, som kan forårsage celleforandringer i livmoderhalsen, hvilket i nogle tilfælde kan udvikle sig til kræft. Ifølge studier anslås det, at 8,6 procent af alle kvindelige kræfttilfælde på verdensplan er relateret til en HPV-infektion, og at op mod 80 procent af alle kvinder på et tidspunkt i deres liv smittes med HPV.

Men der savnes viden om, hvilke genetiske faktorer i virusset der kan være med til at udløse kræftsygdom. På den baggrund har Anne Hammer fra Institut for Klinisk Medicin og Regionshospitalet Gødstrup modtaget en bevilling på 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden. Pengene skal gå til et femårigt forskningsprojekt, som skal afdække de genetiske mekanismer i virusset, der spiller en rolle i forhold til kvinders risiko for at udvikle livmoderhalskræft som følge af en HPV-infektion.

”Målet med forskningsprojektet er blandt andet at identificere nye såkaldte biomarkører, der kan sladre om sygdommen, selv om kvinden ikke har symptomer. Biomarkørerne vil være et vigtigt redskab, som lægerne kan bruge til at forbedre screening, klinisk behandling og forebyggelse af HPV-relateret kræft,” siger Anne Hammer.

Forskningsansvarlig overlæge, klinisk lektor, ph.d. Anne Hammer
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Regionshospitalet Gødstrup, Kvindesygdomme og Fødsler
E-mail: ahlauridsen@clin.au.dk

Baseret på pressemateriale fra Region Midt.