Forskerportræt: Pia hjælper med at fange fremtidens dopingmisbrugere

Flere end 10 hjernerystelser og fem knæoperationer bremsede Pia Johansson Heinsvigs karriere som eliteidrætsudøver. Nu skriver hun ph.d. om steroider og prioriterer at formidle sin forskning bredt.

Politiet beslaglægger sjældent store mængder doping af gangen. Kontrol i tolden afslører mest stoffer, som danskere bestiller hjem til eget brug fra lande, hvor stoffet er lovligt at producere. Men det er ikke lovligt at distribuere det ind i Danmark, fortæller Pia Johansson Heinsvig. Foto: Line Rønn

Som forsker kan det være svært at forklare bordherren ved en fest, hvad man egentlig laver på arbejdet.

Men Pia Johansson Heinsvig kan fortælle om et emne, der fanger de fleste. Folk spidser ører, når hun beskriver, hvordan hun arbejder på metoder, der kan afsløre dopingmisbrug gennem spildevandsanalyser fra sportsstævner eller fitnesscentre. Eller hvordan hun modtager beslaglagte steroider fra tre politikredse for at følge med i, hvad der sker på det ulovlige marked.

Hun er kandidat i medicinalkemi, og når hun til sommer afleverer sin ph.d.-afhandling, har Pia Heinsvig haft sin gang på Institut for Retsmedicin i otte år.

Brugeren kan dø af hjertestop

Det var ellers ikke en hvid kittel, Pia Heinsvig drømte om som teenager. Hun spillede fodbold på eliteniveau og nåede at få én kamp som målmand i 3F-kvindeligaen. Men over 10 hjernerystelser og fem knæoperationer fik hende til at pensionere sig selv, inden karrieren for alvor begyndte.

”Jeg tog den beslutning, at når jeg startede på universitetet, var det vigtigt med et hoved, der fungerer,” siger hun.

Da hun spurgte uddannelsesvejlederen på bachelorstudiet, om man kunne kombinere interessen for kemi og sport, svarede han doping, og tilfældigvis skulle Institut for Retsmedicin i gang med at analysere beslaglagte steroider. Det betyder, at Pia Heinsvig gennem både bachelor-, kandidat- og nu ph.d.-studiet er blevet ekspert i en niche, der efter hendes mening får for lidt fokus i Danmark.

”Vi monitorerer narkotikamarkedet ganske tæt, men der er ingen systematisk opfølgning på, hvilke former for steroider og andre præstationsfremmende stoffer danskerne bestiller hjem og benytter sig af,” siger hun.

”Vi lever i en kultur, hvor det at se godt ud og præstere fylder meget. Derfor er det mærkværdigt, at der ikke er mere fokus på, hvad der sker inden for doping. Vi kunne især fokusere mere på den største gruppe, steroiderne, der ligesom narko kan have voldsomme konsekvenser,” siger den 28-årige forsker.

Lang tids brug af steroider giver nemlig ikke kun bumser og tyrenakke, det kan også resultere i infertilitet, depression og i yderste tilfælde – fordi hjertet også er en muskel, der vokser – kan brugeren dø af hjertestop.

Sverige og Norge er længere fremme, når det handler om at anerkende brugen af steroider som et misbrug og etablere behandlingsklinikker, og Pia Heinsvig håber, at hun med sit ph.d.-projekt ”Dopingstoffer i Danmark” kan være med til at sætte emnet i fokus.

Er der overrepræsentation i voldsager?

Da hun skulle udvikle en metode til at analysere beslaglagte steroider, modtog Pia Heinsvig beslag fra Aalborg Politi gennem et år. Efter at have analyseret alle prøverne, kunne hun blandt andet se hvilke stoffer, som var mest hyppige i prøverne, og om de stammede fra den samme produktion.

I sin ph.d. ser hun nu på beslag fra Aalborg, Odense og København. Ved at analysere alle beslagene fra de tre politikredse gennem et år har Pia Heinsvig fået et overblik over, hvilke dopingstoffer der er fundet på markedet i perioden, og hun kender hyppigheden af stofferne. Hun bruger sin viden om, hvad der er på markedet til at målrette sine analyser af urin og spildevand.

Hun vil nemlig undersøge, hvor mange dopingbrugere der er i retsmedicinske prøver fra personundersøgelser - og om der evt. er en overrepræsentation i sager med vold. Og hun vil undersøge, om det er muligt at finde dopingstoffer i spildevand fra udvalgte bygninger, hvor der dyrkes motion – som fitness- og idrætscentre.

DR fik fat i fragtpapirer

Pia Heinsvig snakker om sin forskning med alle, der vil høre om den. Hun tager ud på gymnasier for at fortælle om sit arbejde og vejen til en karriere som forsker, og hun stiller gerne op på universitetets aktuelle ekspertlister om fx VM i Fodbold.

I efteråret 2022 skrev hun en populærvidenskabelig artikel i Forskerzonen - Sådan kan spildevand, sved og hår bruges i kampen mod doping – der resulterede i en artikel i Kristeligt Dagblad. Hun har også tidligere været i P1 for at tale om doping-beslag, da DR-journalister havde fået fat i fragtpapirer fra nogle af dopingproducenterne. Pia Heinsvig tjekkede dokumenterne og kunne se, at flere af produkterne var endt på det danske marked.

Selvfølgelig er det en gave for formidlingsarbejdet, når man forsker inden for et felt, der fascinerer den brede befolkning. Men Pia Heinsvig mener, at man uanset felt har en forpligtelse til at forsøge at gøre andre klogere og kvalificere samfundsdebatten.

”Som forsker er man ofte den, der ved mest om et emne. Vi skal ud og fortælle det, vi ved. Det er noget af det vigtigste, vi er i verden for.”

Om forskningen

Ph.d.-studerende Pia Heinsvig