Gør din forskning grøn

Kan sunde kostvaner være bæredygtige? Hvad gør Arla for at bekæmpe den globale fedmeepidemi? Skal vi rewilde tarmen og invitere indvoldsormene tilbage? Kom til årsmøde i Netværk om Fødevarer og Ernæring og få et sundhedsperspektiv på den grønne omstilling.

Fonde og EU afsætter i disse år millioner til grønne forskningsideer. Foto: Alisha Mishra/Pexels

Årsmøde i Netværk om Fødevarer og Ernæring

31. maj 2022
Læs mere om netværket her.
Se årsmødets program og tilmeld dig her.

Både politikere og fonde har fokus på klima og grøn omstilling – og selvfølgelig skal den dagsorden også fylde på Health.

Det mener Netværk om Fødevarer og Ernæring, som ved årsmødet 31. maj sætter fokus på, hvordan du udnytter mulighederne for grønne løsninger i din forskning.

Alle er velkomne til årsmødet, som finder sted i AIAS’ Auditorium i Universitetsparken – både netværkets 150 nuværende medlemmer og alle andre interesserede.

”Årsmødet handler om grøn omstilling, fordi det er relevant og aktuelt. Det er en udfordring for hele det danske samfund, og universiteterne er inviteret til at give indspark – også de sundhedsvidenskabelige fakulteter,” siger netværkets formand, Niels Jessen. Han er forskningschef ved Steno Diabetes Center Aarhus, klinisk professor ved Institut for Biomedicin og overlæge ved Aarhus Universitetshospital.

Helt ind i tarmen

Med sundhedsvidenskabelige briller kan grøn omstilling handle om alt fra den globale sundhedskrise til tarmens mikrobiota.

Og det er netop noget af det, årsmødet sætter fokus på.

Gennem dagen kan du høre:

• Lektor på Institut for Folkesundhed, Christina C. Dahm
  • Ernæringsforsker hos Arla Foods, Andreas Buch Møller
  • Lektor ved Afd. for Klinisk Medicin, Peter Nejsum
  • Klinisk lektor ved Institut for Klinisk Medicin, Christian Lodberg Hvas

De sidste to oplægsholdere tager tilhørerne med helt ind i tarmen, for måske har mennesket også brug for en grøn omstilling her?

”Engang havde vi masser af tarmbakterier og indvoldsorme, som er forsvundet ved den moderne livsstil. Vi har fundet ud af, at det har konsekvenser. Måske skal vi slippe de vilde dyr løs i tarmen igen - ligesom Molslaboratoriet sender vilde dyr ud i naturen,” siger Niels Jessen.

Health har en masse at byde ind med i forhold til de grønne omstillinger, som Danmark er i gang med – og i disse år afsætter fonde og EU rigtig mange millioner til grønne forskningsideer.

”Måske virker det ikke umiddelbart som en dagsorden, der ligger naturligt i den sundhedsfaglige forskning. Men blandt andet inden for fødevarer og ernæring har vi meget at byde ind med. Det skal vi lige minde hinanden om, ellers løber agendaen afsted uden os,” siger Niels Jessen.

”Når vi tager den grønne omstilling over på vores hjemmebane, giver det på den ene side nye muligheder for at hente ressourcer til forskningen, men det giver også den enkelte forsker mulighed for at sætte sit aftryk på et vigtigt skifte i det danske samfund,” pointerer han.

Vegetarisk - selvfølgelig

Også menuen til årsmødet afspejler dagens agenda.

Som led i Aarhus Universitets klimahandleplan for 2022 vil vegetarisk mad fremover være udgangspunktet, når man bestiller forplejning til møder og konferencer. Man skal altså som arrangør specifikt bede om kød. Det har styregruppen selvfølgelig ikke gjort, for når temaet er grøn omstilling, klæder en vegetarisk menu programmet.

”Når den kødfrie menu nu er default på universitetet, er det et meget håndgribeligt billede på, at den grønne omstilling er i fuld gang. Det er ikke bare noget, vi snakker om. Danmark er ved at forandre sig, og vi er med,” siger Niels Jessen.