Sådan vil Health og AUH løfte sundhedsforskningen til nye højder

Med en ny fælles strategi vil Health og Aarhus Universitetshospital skabe optimale rammer for den kliniske sundhedsforskning og bane vej for flere store gennembrud for patienter i hele verden.

Fakultetet Health og Aarhus Universitetshospital har i mange år haft et tæt samarbejde om den kliniske sundhedsforskning. En ny fælles strategi skal være med til at skabe flere gennembrud for patienter i hele verden. Foto: Tonny Foghmar

Fakta om Aarhus Universitetshospital og Institut for Klinisk Medicin

• Aarhus Universitetshospital er netop kåret til Danmarks bedste hospital for 14. gang af Dagens Medicin.
  • AUH er også det bedst rangerede hospital i Danmark og det 10. bedste i Europa ifølge det amerikanske magasin Newsweek, som har lavet en liste over verdens bedste hospitaler.
  • Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet er de største af fakultetet Healths fem institutter og har et tæt samarbejde med AUH.
  • Aarhus Universitet er placeret som det 23. bedste universitet i verden inden for klinisk medicin baseret på forskningskvalitet og –kvantitet (Shanghai ranking).

Et unikt samarbejde mellem Health, det sundhedsvidenskabelige fakultet på Aarhus Universitet, og Aarhus Universitetshospital har i 90 år resulteret i store gennembrud i den kliniske forskning - til gavn for patienter og folkesundheden i hele verden.

Det er blandt andet på grund af dette samarbejde, at både AUH, AU og herunder Institut for Klinisk Medicin kan bryste sig af gentagne topplaceringer på internationale ranglister.

Nu vil de to organisationer løfte den kliniske sundhedsforskning til nye højder og opnå nye gennembrud inden for både den forebyggelse, diagnostik og behandling, som patienter tilbydes.

Derfor lancerer Aarhus Universitetshospital og Health nu i fællesskab en ny strategi, der definerer fælles mål og prioriteter for samarbejdet om den kliniske sundhedsvidenskabelige forskning.

“Vores rolle som universitetshospital afhænger af det dybe og tætte samarbejde, vi har med Aarhus Universitet. Det har vi dyrket gennem årtier, og det har affødt adskillige banebrydende forskningsresultater til gavn for patienter verden over. Med vores nye fælles forskningsstrategi har vi lagt sporene for, at vi i Aarhus fortsat kan levere forskning, uddannelse og behandling i international topklasse,” siger Claus Thomsen, lægefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital.

Klar vision for fremtiden

Siden de første medicinstuderende startede på lægeuddannelsen på Aarhus Universitet i 1933, har der hersket en særlig samarbejdsånd mellem universitetet og universitetshospitalet.

I dag har Health, AUH og regionens øvrige hospitaler et tæt samarbejde om forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling på sundhedsområdet.

Målet med en fælles forskningsstrategi er at give det innovative forskningsmiljø optimale rammer og dermed forbedre udviklingsmulighederne for talentfulde forskere.

Samtidig skal en fælles retning og klar vision for fremtiden gøre det muligt at kommunikere forskningsresultater og kompetencer mere effektivt til omverdenen.

Fire spor viser retningen

Repræsentanter fra afdelingsledelserne på AUH, lærestolsprofessorer, professorer, lektorer, yngre forskere, institutledelserne på Health, medlemmer af forskningsrådene på Institut for Klinisk Medicin og AUH og samarbejdspartnere fra regionshospitalerne har alle været inddraget i udviklingen af strategien.

For at realisere visionerne udstikker strategien fire spor med konkrete målsætninger, som skal indfries inden udgangen af 2027.

Sporene har fokus på kompetenceudvikling for forskningsledere, styrket samarbejde på tværs af fagområder, øget inddragelse af patienter i forskningsprojekter og diversitet, inklusion og transparens i forskningsmiljøerne med henblik på at kunne tiltrække og fastholde talentfulde forskere.

”Vi har i de seneste 50 år været vant til et tæt sundhedsvidenskabeligt samarbejde med universitetshospitalet, og strategien skal nu hjælpe med at skabe nye synergier og samarbejder på tværs af fagområder og opnå forskning af endnu højere kvalitet. Det vil i sidste ende gavne patienterne, når den nyeste forskning skal integreres i den kliniske praksis,” siger Jørgen Frøkiær, leder af Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

Konkrete målsætninger

Strategien indeholder blandt andet en ambition om, at minimum fem procent af AUH’s lønbudget skal bruges på forskning, at antallet af publikationer baseret på tværfagligt forskningssamarbejde skal øges med ti procent, og at omfanget af eksterne forskningsbevillinger skal være øget med 20 procent inden udgangen af 2027.

Til hver målsætning er der knyttet handleplaner, der skal føre til konkrete resultater – ikke kun for AUH og Institut for Klinisk Medicin, men for hele det sundhedsvidenskabelige fakultet.

”Strategien har fokus på den kliniske forskning, der primært foretages i tæt samarbejde mellem hospitalerne og Institut for Klinisk Medicin, men den er også yderst relevant for forskere på fakultetets øvrige institutter, der også laver klinisk forskning eller forskning, der er en forudsætning for den kliniske forskning. Derfor vil strategien være med til at styrke miljøerne omkring klinisk forskning på hele fakultetet,” siger dekan på Health Anne-Mette Hvas.

Læs strategien ved at klikke på linket her

Jørgen Frøkiær, leder af Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.
20234527
jf@clin.au.dk

Anne-Mette Hvas, dekan, Health, Aarhus Universitet.
87152007
dean@health.au.dk