Hvordan behandler vi bedst ukontrolleret lækage af afføring?

Manglende evne til at holde på afføring - også kaldet fækal inkontinens - og en analyse af behandlingsmulighederne er omdrejningspunktet for Yasuko Maedas doktordisputats, som hun har forsvaret på Aarhus Universitet.

Yasuko Maeda er uddannet læge fra Kyoto Prefectural University of Medicine og arbejder i dag som kolorektalkirurg i Skotland.

Fækal inkontinens forringer livskvaliteten hos de patienter, der lider af det. Yasuko Maeda, som netop er blevet doktor fra Institut for Klinisk Medicin, ønsker at give patienter bedre indsigt i deres behandlingsmuligheder, så patienterne kan træffe et valg, som forbedrer deres livskvalitet mest muligt

Én af behandlingsmulighederne er sakral nevestimulation, som forbedrer evnen til at kontrollere tarmen ved hjælp af en pacemaker. I sin doktordisputats konkluderer Yasuko Maeda, at nervestimulation har god effekt på kort sigt. På længere sigt kan der være bivirkninger ved metoden, hvor patienten oplever smerter omkring den indopererede pacemaker.

I doktordisputatsen analyserer Yasuko Maeda også muligheder for bedre at vurdere patientens beskrivelser af symptomer Hun håber, at hendes analyse af data om fækal inkontinens giver et solidt grundlag for at informere patienter bedre om deres behandlingsmuligheder.

Læge, dr.med. Yasuko Maeda
Queen Elizabeth University Hospital, Glasgow, Skotland