Kæmpebevilling forlænger efteruddannelsesprogram i sundhedsinnovation

En ny bevilling på 81,5 mio. kr. sikrer, at der de næste fem år fortsat bliver uddannet innovationsledere til den danske sundhedssektor. Efteruddannelsesprogrammet, som er forankret på Institut for Klinisk Medicin, begynder nu sin anden bevillingsperiode med en ny kurs.

Over ti måneder lærer fagfolk fra en bred vifte af baggrunde, hvordan man arbejder professionelt med idéudvikling og innovationsmetoder. Foto: BioMedical Design Novo Nordisk Foundation Fellowship Programme

Vil du være sundhedsinnovatør?

• Programmet optager 16 nye fellows pr. hold.
  • Ansøgningen til næste hold på BMD åbner til januar, og sidste frist er den 15. marts 2024
  • Læs mere om programmet og om, hvordan du ansøger på BMD’s hjemmeside.

Det nationale talent- og efteruddannelsesprogram BioMedical Design Novo Nordisk Foundation Fellowship Programme (BMD) får nu en bevilling på knap 81,5 mio. kr., så programmet kan fortsætte.

BMD blev lanceret i 2018 i et samarbejde mellem Novo Nordisk Fonden og de sundhedsfaglige fakulteter på Aarhus Universitet og Købehavns Universitet. Siden da har 71 fagfolk fra vidt forskellige baggrunde gennemført det ti måneder lange fuldtidsstudium, som fokuserer på behovsdrevet og patientcentreret innovation.

Fra begyndelsen har forløbet sikret sine fellows adgang til og et dybt engagement i forskellige kliniske afdelinger på landets hospitaler. De er bl.a. blevet trænet i at identificere behov og udtænke innovative løsninger, som kan udfylde dem, ved at følge arbejdsgangene i en klinisk praksis. Det har resulteret i, at programmets alumner indtil videre har startet hele 20 nye virksomheder inden for især medtech-branchen.

Programmet sætter en ny kurs fra næste hold

Når BMD begynder sin næste bevillingsperiode, vil behovsdrevet innovation stadig være omdrejningspunktet. Programmet vil dog finjustere sit fokus og fremover afsætte ressourcer til tre nye hovedområder, som skal:

1. Styrke det strategiske kliniske fokus (særligt inden for hjerte-kar-sygdomme, diabetes og fedme)
  2. Forbedre den digitale forståelse og brugen af sundhedsdata
  3. Styrke det kulturelle innovations-aftryk på værtsklinikkerne

Med de nye justeringer vil programmet uddanne en gruppe af højt kvalificerede kliniske iværksættere, der er i stand til at lede transformative ændringer i arbejdsgange, procedurer og patientinvolvering inden for den danske sundhedspleje.

”Vi er begejstrede for at kunne tage hul på vores anden bevillingsperiode. Succesen blandt vores fellows og virkningen af deres innovationsprojekter har demonstreret styrken ved en behovsdrevet og patientfokuseret tilgang. Vi skal nu styrke vores strategiske kliniske fokus, udnytte digitale løsninger yderligere og fremme den kulturelle afsmitning fra vores fellows til de kliniske fællesskaber, de bevæger sig i. På den måde ønsker vi at frigøre det fulde potentiale i dansk sundhedsinnovation og drive en positiv forandring til gavn for patienter og sundhedsprofessionelle,” siger Sys Zoffmann Glud, administrerende direktør for BMD.

Også på Institut for Klinisk Medicin er der begejstring for den fornyede finansiering til innovationsuddannelsen.

“På vegne af Institut for Klinisk Medicin er jeg både stolt og taknemmelig over at BioMedical Design uddannelsen er forankret her. Den første bevillingsperiode viste med al tydelighed at Biomedical Design udfylder et stort udækket behov for mange af vores medarbejdere,” siger Jørgen Frøkiær, institutleder på Insitut for Klinisk Medicin.

Kommunikationsansvarlig Katrine Lind Møgelgaard
BioMedical Design Novo Nordisk Foundation Fellowship Programme
Mail: katrine.lind@sund.ku.dk

Denne omtale er baseret på pressemateriale fra BioMedical Design Novo Nordisk Foundation Fellowship Programme.