Kunsten at formidle forskning

Med bare tre minutter og ét slide til rådighed kæmpede 18 ph.d.- studerende i sidste uge om sejren i Aarhus Universitets ’Three Minute Thesis’-konkurrence. Omeed Neghabat fra Institut for Klinisk Medicin vandt formidlingskonkurrencen med sin præsentation ”Looking at the human heart from the inside out”.

Foto: Michael Johansen, AU
Ph.d.-studerende Omeed Neghabat løb med sejren til årets Three Minute Thesis konkurrence i Stakladen. Foto: Michael Johansen, AU
Foto: Omeed Neghabat

Hvordan formidler du et superkomplekst forskningsemne inden for f.eks. P2Y2  receptorers indflydelse på sepsis, eller mikrobers mulige betydning for et lavere antibiotikaforbrug, på bare tre minutter og med et enkelt PowerPoint slide som back up?

For ph.d.-studerende og læge på hjerteafdelingen på Aarhus Universitetshospital, Omeed Nehabat, var løsningen at zoome ind på essensen. Han forsker i brugen af en nyere skanningsteknologi, hvor en lille lysbaseret skanner tager næsten mikroskopiske billeder inde i hjertet, som så kan bruges til at stille diagnoser og skræddersy ballonoperationer til den enkelte patient

”Jeg kogte det ned til ’jeg har et kamera der kan kigge ind i hjertet, se hvordan hjertet fungerer og hvordan vi kan forhindre forsnævringer, så vi kan fange sygdomme og forbedre behandlinger’” fortæller Omeed Neghabat.

Sammen med 17 andre ph.d.-studerende gik han 17. marts på scenen til Aarhus Universitets ”Three Minute Thesis,” i Stakladen. Konkurrencen er en øvelse i forskningsformidling og -kommunikation, hvor de ph.d.-studerende skal fremlægge deres forskningsprojekt foran et bredt publikum. Og at koge flere års forskning ned til få minutters fremlæggelse var da også en både sjov og svær udfordring, fortæller Omeed Neghabat.

”Det er klart den sværeste faglige præsentation jeg har lavet. Det er langt lettere at lave en på 15 minutter eller en halv time. Jeg synes også det er vigtigt at forskere ikke kun formidler til peers, men sørger for at formidle mere bredt i samfundet. Og den disciplin ville jeg gerne øve mig på, så det er et kæmpe skulderklap, at jeg har formået at formidle forståeligt og engagerende.”

Med sejren i Three Minute Thesis konkurrencen følger et rejselegat på 35.000 kroner og muligheden for at komme med i feltet til sommerens europæiske konkurrence i Padova, Italien. Men selv uden en sejr er konkurrencen en stor oplevelse, siger han.

”Det er et fedt set up, og det er sjovt at høre, hvad de andre går og laver. Det er virkelig fedt at se, hvor meget spændende forskning der egentligt foregår på universitetet.”

FAKTA THREE MINUTE THESIS

• Årlig konkurrence
  • Udspringer fra Queensland University, Australien
  • I dag bliver konkurrencen afholdt på over 900 universiteter i 85 lande
  • Deltagerne til den Europæiske konkurrence udvælges på baggrund af videomateriale fra de lokale konkurrencer
  • Finalen afholdes i Padova, Italien 7-10 juni 2022.
  • For mere se: https://phd.au.dk/for-current-phd-students/3m

Ph.d.-studerende Omeed Neghabat