Lungekirurg er ny klinisk lærestolsprofessor

Overlæge Thomas Decker Christensen er ny klinisk lærestolsprofessor i thoraxkirurgi på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Med professoratet følger muligheden for at intensivere forskningen, udvikle fagområdet og styrke uddannelsen af nye læger.

Thomas Decker Christensen tiltrådte sit kliniske lærestolsprofessorat på Institut for Klinisk Medicin den 1. marts 2021. Foto: Tonny Foghmar, AUH.

Thomas Decker Christensen forsker i lungekirurgi og opererer bl.a. lungekræftpatienter og patienter med andre kræftformer, der spreder sig til lungerne i form af metastaser. Det er en stor patientgruppe, som han via sin forskning håber at kunne mildne sygdomsforløb og reducere dødeligheden for.

Den nyudnævnte professor kombinerer i forskningsøjemed ofte sin erfaring fra klassisk thoraxkirurgi med sin indsigt i trombose (blodpropper) og hæmostase (blodets evne til at størkne). Kombinationen af de tre fagområder giver et nyt perspektiv i forhold til fx at kunne identificere og forbedre behandlingen af patienter, der får en blodprop efter operation for lungekræft.

I øjeblikket er Thomas Decker Christensen bl.a. involveret i et registerstudie af patienter med blodpropper, som er blevet opereret for lungekræft, og et nationalt, randomiseret studie, som skal forbedre behandling af patienter med infektion i lungehulen.

Klinisk lærestolsprofessor, overlæge og dr.med. Thomas Decker Christensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og