Millionbevilling styrker forskning i og behandling af psoriasis

Otte forskere over hele verden modtager i alt 30 mio. kr. fra LEO Fondets seneste bevillingsrunde. Blandt modtagerne er lektor Claus Johansen fra Aarhus Universitet, som får 3,2 mio. kr. til at undersøge autoimmune karakteristika ved psoriasis i håb om at udvikle nye tilgange til behandling af sygdommen.

Molekylærbiolog og lektor Claus Johansen får 3,2 mio. kr. til sin forskning i psoriasis. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Flere end 200.000 danskere lider af psoriasis i hud og led. Psoriasis betragtes som en autoimmun sygdom, det vil sige en sygdom, hvor immunsystemets T-celler ved en fejl angriber og ødelægger kroppens egne celler.

Lektor og molekylærbiolog Claus Johansen fra Institut for Klinisk Medicin undersøger i det projekt, som LEO Fondet støtter med 3,2 mio. kr., proteinet ERAP2 og den rolle, proteinet spiller i forbindelse med udviklingen af ​​psoriasis. Hvis det lykkes at definere og præcisere proteinet og dets rolle, kan Claus Johansen og hans forskerkolleger bidrage med ny viden om de autoimmune karakteristika forbundet med psoriasis, som forhåbentlig kan lede til nye tilgange til behandling af sygdommen.

Omtalen er delvist baseret på LEO Fondets pressemateriale.

Lektor og molekylærbiolog Claus Johansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og