Millionbevilling til forskning i HPV-relateret kræft

I Danmark får 800 mennesker kræft relateret til HPV-virus hvert år. Ph.d.-studerende Dina Overgaard Eriksen fra Aarhus Universitet får 1,5 mio. kr. til forskning, som skal bidrage til nye kliniske guidelines for behandling af HPV-virus.

Dina Overgaard Eriksen samarbejder i sit forskningsprojekt med Afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler på Aarhus Universitetshospital og National Cancer Institute i USA. Foto: Søren Baad Andersen.

HPV er et meget smitsomt seksuelt overført virus, som kan medføre bl.a. udvikling af kræft. Ph.d.- studerende Dina Overgaard Eriksen fra Institut for Klinisk Medicin modtager 1,5 mio. kr. til forskning i kræft relateret til HPV fra tre bevillingsgivere: Kræftens Bekæmpelse, Dansk Kræftforskningsfond og Forskningsfond Regionshospitalet Gødstrup.

Dina Overgaard Eriksen har som mål at generere ny viden om HPV-relateret sygdom og bidrage til bedre behandling af patienter med HPV-relateret kræft. Hun vil sammen med sine forskerkollegaer sammenligne patienter, som ikke blev behandlet for eksempelvis celleforandringer, med patienter, der fik et kirurgisk indgreb. Formålet er at undersøge, hvorvidt risikoen for at udvikle HPV-relateret kræft afhænger af, hvordan kvindens celleforandringer er håndteret. Og resultaterne forventes at få indflydelse på både nationale og internationale kliniske guidelines for behandling af HPV-virus.

Kontakt:
Ph.d.-studerende og læge Dina Overgaard Eriksen