Minister på sundhedsvisit

Kvalitet og sammenhæng i uddannelsessystemet og den integrerede model mellem AU og Region Midtjylland. Det var nogle af emnerne på dagsordenen, da uddannelsesminister Morten Østergaard besøgte Health.

Dekanen på Health havde samlet sin nærmeste lederkreds til mødet med uddannelsesminister Morten Østergaard. På mødet fik ledelsen på Health mulighed for at problematisere blandt andet studiefremdriftsreformen.
Morten Østergaard lyttede opmærksomt til både input og kritik og spurgte ind til konkrete forslag.
Dekan Allan Flyvbjerg styrede slagets gang på det uformelle møde med ministeren.

”Vi er glade for, at du har tid og lyst til at besøge os her på Health, Morten. Vi har forberedt både lidt pral og lidt konstruktiv kritik. Så jeg ser frem til en spændende og udbytterig dialog om vores fælles interesser,” indledte dekan Allan Flyvbjerg.

Han tog sammen med de fire prodekaner og professor, dr.med. Henrik Toft Sørensen imod Minister for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Morten Østergaard i AIAS’ lokaler på Aarhus Universitet mandag den 4. november 2013.

Studiefremdriftsreformen truer forskningsåret

Et af emnerne på dagsordenen var kvalitet og sammenhæng i uddannelsessystemet. Her var den nye studiefremdriftsreform omdrejningspunkt for dialogen med ministeren.

Ønsket om at få de unge hurtigere igennem uddannelsen er en udfordring på medicin og odontologi. Her har de studerende nemlig mulighed for at tage et forskningsår som et led i deres uddannelse. Men et helt år dedikeret til forskning strider mod ønsket om, at de studerende skal gennemføre studiet hurtigt.

”Netop forskningsårs-ordningen her på Health kan blive truet af fremdriftsreformen. Vi er nødt til at finde en løsning, som betyder, at de studerende undgår at komme i klemme. Og det gælder både i forhold til at komme i bekneb med SU’en og i forhold til at indhente det forsømte efter en eventuel endt orlov,” sagde prodekan for Talentudvikling Lise Wogensen Bach.

”Hensigten med reformen er, at vi vil ændre studiekulturen, så vi får nogle mere fokuserede forløb. Men vi skal selvfølgelig tage højde for de konsekvenser, I nævner her. Vi tager jeres input med hjem og kigger nærmere på det,” sagde Morten Østergaard.

Den integrerede model er unik

Også det tætte samarbejde mellem AU og Region Midtjylland var et emne på mødet. Morten Østergaard var imponeret over både modellen og det niveauløft, som regionshospitalerne har fået, efter AU har overtaget ansvaret for den lokale forskning. Det er de nye universitetsklinikker gode eksempler på.

I forlængelse af snakken om sundhedssamarbejdet i Region Midtjylland blev også de nye muligheder for stillingsfællesskaber nævnt. Og ledelsen på Health og ministeren var enige om, at fokus skal være på livslang læring og samarbejde med både region og industri. Alt sammen for at sikre patienterne den bedst mulige behandling og forskertalenterne de bedst mulige karriereveje.

”Jeg er glad for de konkrete inputs. Det har været både lærerigt og udbytterigt for mig at besøge jer her på Health,” sagde Morten Østergaard, inden han fortsatte til Horsens og et nyt møde.