Ny doktor undersøger konsekvensen af multisygdom hos hjertepatienter

Morten Schmidt, som netop har forsvaret sin doktordisputats på Aarhus Universitet, undersøger, hvad det betyder for udfaldet af hjertesygdom, når hjertepatienter samtidig lider af andre sygdomme.

Morten Schmidt, som også er ansat på Aarhus Universitetshospitals hjerteafdeling, forsker også i hjertekarmæssige bivirkninger ved smertestillende medicin. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Hjertepatienter lider ofte af flere andre sygdomme, som de modtager medicinsk behandling for, og det kan have betydning for, hvordan deres hjertesygdom udvikler sig. Morten Schmidt fra Institut for Klinisk Medicin og Klinisk Epidemiologisk Afdeling, og Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital analyserede i sin doktordisputats store datamængder fra de danske sundhedsregistre for at bidrage til en forståelse af de faktorer, der øger risikoen for, at hjertesygdom forværres. Hans forskning viser, at multisygdom og den medicinske behandling heraf kan have stor betydning for både risikoen for og udfaldet af hjertesygdomme.

Ifølge Morten Schmidt kan viden om, hvad der påvirker udfaldet af hjertesygdom også bidrage til bedre muligheder for at behandle hjertesygdomme.

Læge, ph.d. og dr. med. Morten Schmidt
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og