Ny klinisk lærestolsprofessor forsker i blærecancer med patientperspektiv for øje

Overlæge Jørgen Bjerggaard Jensen er ny klinisk lærestolsprofessor i urologi på Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital. Det nye professorat styrker forskningen inden for blærekræft, men bliver også en løftestang for den kliniske forskning inden for resten af urologien.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Jørgen Bjerggaard Jensen forsker i alle aspekter af blærekræftforløb; fra diagnose og behandling til opfølgning. Han har særligt fokus på at udvikle mere skånsomme og effektive operationsmetoder og på at optimere diagnostikken, så patienternes udgangspunkt bliver bedre både før og efter større operationer i blæren.

Aktuelt er Jørgen Bjerggaard Jensen ved at undersøge den nye kirurgiske metode ’en bloc resection’, hvor man, i modsætning til konventionelle kirurgiske metoder, fjerner tumoren i ét stykke. I et andet igangværende forskningsprojekt udbytter han små stykker af kræftcellers arvemasse i blodet (ctDNA), så man hurtigere kan begynde supplerende behandling efter en operation. Herudover koordinerer Jørgen Bjerggaard Jensen og hans forskningsgruppe talrige europæiske, kliniske studier, og fælles for studierne er, at en mere smart og simpel tilgang til behandling og diagnostik skaber en bedre fremtidig patientbehandling.

Når overlæge Jørgen Bjerggaard Jensen den 1. november 2022 tiltræder som klinisk lærestolsprofessor i urologi, får han det overordnede ansvar for den kliniske forskning og den faglige udvikling af specialet på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Hermed vil han udbrede den patientnære og patientfokuserede forskning til resten af det urologiske speciale.

Klinisk lærestolsprofessor og overlæge Jørgen Bjerggaard Jensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og