Ny maske kan revolutionere behandling af epileptikere

En ph.d.-studerende fra Aarhus Universitet har udviklet en åndedrætsmaske, som kan ændre behandlingen af epilepsianfald. Opfindelsen har for nylig vundet iværksætterkonkurrencen Venture Cup Startup Competition på grund af sit store potentiale.

Åndedrætsmasken blev præmieret til Venture Cup Startup Competition i kategorien LifeScience og Medtech for sit store potentiale og nytænkende karakter.

En maske der har potentiale til at kunne forbygge og afbryde epilepsianfald udelukkende ved hjælp af regulering af åndedrættet. Den opfindelse har så stort perspektiver, at den blev vinder af Life Science og Medtech-kategorien i årets Venture Cup Startup Competition, der er en konkurrence for universitetsstuderende og forskere. Åndedrætsmasken står nu for at skulle testes på en række epilepsipatienter. Den er udviklet af Troels Johansen, der er ph.d.-studerende på Aarhus Universitet. Med vindertitlen fulgte 50.000 kroner i kontanter og en såkaldt Booster Pack med ydelser til en værdi af 400.000 kroner, som kan hjælpe til at realisere forretningsidéen.

Åndedrætsmasken har potentiale til at kunne stoppe et epileptisk anfald inden for 20 sekunder, hvor andre præparater tager op til fem-ti minutter om at virke. Ved hjælp af en genåndingspose og en særlig membran forhøjer masken mængden af kuldioxid i indåndingsluften, uden at patienten løber tør for ilt. Dette har en øjeblikkelig virkning på nervesystemet, så det epileptiske anfald stopper til gavn for epileptikeren. For jo længere anfald, jo større risiko for skade.

Stort markedspotentiale

Åndedrætsmasken, der også går under navnet BalancAir, blev belønnet med prisen på grund af sit store potentiale.

”Juryen lagde vægt på, at det er et innovativt produkt, som er unikt inden for behandling af denne sygdom, og derfor har et stort markedspotentiale. Det er selvfølgelig rart at få sådan et skulderklap med på vejen,” fortæller Troels Johansen.

Han udviklede åndedrætsmasken under sit ingeniørstudie efter selv at have haft problemer med åndenød og trykken for brystet. En vejrtrækningsteknik havde vist sig at hjælpe, men metoden var anstrengende. Derfor gik han i gang med at udvikle et aggregat, der kunne skabe samme positiv effekt på en nemmere måde. Han søgte patent på masken i 2009 og kører i dag firmaet i samarbejde med sin bror, der er studerende på Danmarks Tekniske Universitet.

Flere kliniske undersøgelser

Masken står netop for at skulle testes klinisk på en gruppe patienter med forskellige former for epilepsi i samarbejde med Aarhus Universitetshospital.

”Vi er meget spændte på resultatet. Flere internationale medico-virksomheder har tidligere vist stor interesse for masken, og netop dokumentationen af effekten er vigtig for, at produktet kan komme på markedet. Vores håb er, at vi på sigt kan samarbejde med et firma omkring en licensaftale, så de med deres kommercielle erfaring kan bringe masken ud til patienterne, fortæller Troels Johansen.

Fakta

• Åndedrætsmasken BalancAir øger mængden af kuldioxid i indåndingsluften, hvilket får pH-værdien i blodet til at falde. Dette gør nervesystemet mindre påvirkeligt. Forsøg med øget kuldioxid har vist sig at kunne stoppe krampeanfald inden for 20 sekunder.
  • 35.000-55.000 danskere lider af epilepsi.
  • I USA er epileptiske anfald årsag til ca. 50.000 dødsfald om året.
  • Den kliniske afprøvning har bl.a. modtaget støtte fra Epilepsiforeningen.

Yderligere oplysninger
Ph.d.-studerende Troels Johansen, Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin
troels.johansen@ki.au.dk