Ny professor er ekspert i knoglesygdomme og behandling af samme

Thomas Levin Geiser Andersen er nyansat i et professorat delt mellem Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital. Han forsker i knogler og undersøger de processer, der påvirker menneskets knogler og knoglefornyelse gennem livet.

Thomas Levin Geiser Andersen tiltrådte sit professorat på Institut for Retsmedicin den 1. februar 2024. Han er desuden tilknyttet Afdeling for Klinisk Patologi på Odense Universitetshospital og Forskningsenheden for Patologi ved Klinisk Institut på Syddansk Universitet. Foto: Kent Bovin, Odense Universitetshospital.

Et voksent menneske har i alt 206 knogler, og gennem livet kan de påvirkes af blandt andet aldring, osteoporose og knoglemarvskræft. Thomas Levin Geiser Andersen har i mange år arbejdet for at optimere behandlingen af knoglesygdomme, ligesom han udvikler nye tiltag til at diagnosticere og monitorere patienter både nationalt og internationalt.

Healths nye professor har stået i spidsen for nationale og internationale forskningsprojekter, der har til formål at optimere behandlingen af patienter med osteoporose og myelomatose. Han har desuden været præsident for ’The International Society of Bone Morphometry’ i perioden 2020-2022, og leder den årlige Danske Knogleforskningsworkshop.

”Mit professorat er en kæmpe ære og et stort skulderklap til mig, min gruppe og vores forskning. En anerkendelse af min ledende rolle inden for den nationale og internationale knogleforskning, der vil understøtte min videre indflydelse på knogleforskningen,” siger han.

Professor Thomas Levin Geiser Andersen
Aarhus Universitet, Institut for Retsmedicin og