Ny professor undersøger samspillet mellem moderne teknologi og klinisk praksis

Mette Terp Høybye er ny professor i medicinsk antropologi på Aarhus Universitet. Hendes forskning gør os klogere på, hvordan brugen af ny teknologi påvirker arbejdsgange, beslutningsprocesser og dilemmaer for sundhedsprofessionelle i klinikken.

Mette Terp Høybye er bl.a. leder af et forskningsprojekt, hvori hun følger forskere og klinikere i deres praksis, når de skal afgøre graden af bevidsthed hos patienter med svære hjerneskader. Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Sundhedssektoren har altid draget nytte af den nyeste teknologi til at give læger og andre sundhedsprofessionelle et større vidensgrundlag at stille diagnoser og planlægge behandlingsforløb ud fra.

Ny professor Mette Terp Høybye undersøger via observation og interviews, hvordan introduktionen af en ny teknologi ændrer på praksis i klinikken. Kan man fx altid stole på maskinens målinger og skøn? Og hvordan spiller lægens faglige intuition og relationen til patienten ind i det samlede billede?

Hendes forskning kan bl.a. gøre os klogere på de etiske dilemmaer, der opstår, når teknologien danner grundlag for svære beslutninger, som i sidste ende kan betyde liv eller død for patienten. Hun vurderer, at professoratet er et rygstød til den medicinske antropologi som forskningsfelt og en anerkendelse af kompleksiteten i de menneskelige spørgsmål, som er til stede i den kliniske praksis.

Professor og ph.d. Mette Terp Høybye
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og