Politisk aftale på plads: Health skal uddanne flere tandlæger

Institut for Odontologi og Oral Sundhed får et tocifret millionbeløb til at øge studenteroptaget og dermed afhjælpe tandlægemanglen. Aftalen betyder, at der fra 2023-2026 optages 15 flere tandlæge-studerende om året på AU.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

I marts besluttede regeringen og en række aftalepartier at øremærke 125 mio. kr. til at øge optaget af tandlægestuderende i både Aarhus og København frem for at oprette en tredje tandlægeuddannelse. Siden har institutleder på Institut for Odontologi og Oral Sundhed (IOOS) Siri Beier Jensen og dekan Anne-Mette Hvas sammen med deres pendanter på Københavns Universitet forhandlet med Uddannelses- og Forskningsministeriet om, hvordan en aftale om øget studenteroptag og fordeling af de afsatte midler skal se ud.

Minister Jesper Petersen har netop godkendt universiteternes forslag. For Aarhus Universitet betyder det, at vi fra 2023 og de næste fire år øger optaget med 15 tandlægestuderende, så vi i alt optager 100 studerende om året. Instituttet får 62,5 mio. kr. over de næste otte år til at gennemføre det øgede optag. Og institutleder Siri Beier Jensen er godt tilfreds med aftalen:

”Det er en god aftale, der er med til at sikre, at vi over en årrække har rammerne til at oppebære uddannelseskvaliteten og en økonomisk bæredygtig tandlægeuddannelse, og det har været afgørende for os,” siger hun.

Vi har klinikstolene, men mangler medarbejdere

Ifølge Siri Beier Jensen har instituttet allerede de nødvendige faciliteter til at kunne uddanne flere studerende de næste år, men det øgede optag betyder, at IOOS nu opruster den videnskabelige bemanding på lektor- og professorniveau.

”Vi har de klinikstole, simulationsklinikker, patienter og undervisningslokaler, der skal til. Det handler om at bruge vores lokaler og udstyr mest hensigtsmæssigt, og den type planlægning er vi allerede gode til,” fortæller institutlederen, men understreger:

”Flere videnskabelige medarbejdere til at forske og undervise på tandlægeuddannelsen er derimod afgørende for, at vi kan løse den opgave, vi har fået, og for at vi kan uddanne dygtige tandlæger til at varetage danskernes behov for tandbehandling i fremtiden.”

140 nye tandlæger fra AU og KU om året

Fra 2027 går optaget på tandlægeuddannelsen i Aarhus efter planen tilbage til det nuværende niveau på 85 tandlægestuderende om året. Hvorvidt det holder stik, tør Siri Beier Jensen ikke spå om, men hun glæder sig foreløbigt over, at tandlægeuddannelsen og danskernes tandsundhed har fået politisk bevågenhed.

”Det har været et lang og sejt træk, men det glæder mig meget, at arbejdet har båret frugt – både for os som institut og for tandlægeuddannelserne i Danmark. Det har været et meget positivt samarbejde med Københavns Universitet og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.”

Københavns Universitet får også 62,5 mio. kr. og øger optaget over tre år med lige så mange tandlægestuderende som Aarhus Universitet. Dermed kan de to universiteter tilsammen uddanne omkring 140 nye tandlæger om året.

40 mio. kr. til regional forankring af uddannelsen

Selv om det oprindelige forslag om at oprette en tredje tandlægeuddannelse i Danmark blev taget af bordet, har regeringen fortsat en vision om øget regionalisering af uddannelser i Danmark og dermed også af delelementer af de nuværende tandlægeuddannelser. Derfor er der også afsat 40 mio. kr. til et udviklingsarbejde, der skal være med til at undersøge, om og hvordan dele af undervisningen kan foregå uden for de store uddannelsesbyer. Ønsket er, at man kan gennemføre dele af tandlægeuddannelsen flere af de steder i landet, hvor der i dag er mangel på tandlæger.

Aarhus Universitet deltager i arbejdet sammen med Styrelsen for Uddannelse og Forskning, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Københavns Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og alle fagforeningerne. Der er aftalt en række møder det næste år, og udviklingsgruppen skal have et uddannelsesforslag klar i oktober næste år.

Institutleder Siri Beier Jensen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed