Risikoen for multi-resistent tuberkulose stiger

En global stigning i antallet af multi-resitente tuberkulosetilfælde kan snart blive en udfordring i Danmark. Den alvorlige variant af sygdommen er udbredt i Østeuropa og mange af de lande, vi får flest indvandrere fra.

Hurtig opsporing af de smittede er afgørende for at begrænse tuberkulose i at brede sig.

Antallet af resistente tuberkulosetilfælde stiger, og den udvikling vækker bekymring hos danske forskere.

”Med den udvikling, vi ser globalt, vil vi muligvis opleve flere tilfælde af multi-resistent tuberkulose i Danmark, end de få tilfælde om året vi ser i dag. Den er et godt eksempel på den globale udfordring, vi har med sygdomme, der krydser grænser,” siger Christian Wejse, der er lektor og læge på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

”På top ti-listen over de lande, vi får flest indvandrere fra, er der høj forekomst af resistente tuberkuloseformer. Og i nogle europæiske lande udgør multi-resistent tuberkulose mere end 30 pct. af tilfældene, blandt andet i Østeuropa. Det er bekymrende, fordi multi-resistent tuberkulose er meget vanskelig at behandle,” siger Christian Wejse.

Månedlange indlæggelser

Behandlingen af patienter med multi-resistent tuberkulose er både særdeles omfattende for den enkelte patient og kostbar for sundhedsvæsenet. Hver eneste patient koster ca. en halv million kroner at behandle.

Behandlingen foregår på specielle isolationsstuer for at undgå smittespredning samt med behandling med fem slags antibiotika i to år, hvoraf en tredjedel af behandlingen er intravenøs. Behandlingen kan give alvorlige bivirkninger som for eksempel høretab og psykiske lidelser.

”Det er afgørende for bekæmpelsen af tuberkulose, at vi bliver hurtigere til at opspore de smittede. En ubehandlet patient kan i gennemsnit smitte 10-15 personer, så det kan hurtigt sprede sig,” siger Christian Wejse.

Flest indvandrere med tuberkulose

Mens antallet af den ikke-resistente form for tuberkulose falder i de fleste vesteuropæiske lande, så har udviklingen de seneste år gået den stik modsatte vej i Danmark. De seneste tal viser en stigning fra 380 smittede personer i 2011 til 421 i 2012. Et stigende antal indvandrere tager sygdommen med fra hjemlandet og bidrager dermed til den kedelige statistik.

”I Danmark er forekomsten af tuberkulose nu dobbelt så høj som i Sverige og Norge, så det tager vi naturligvis også alvorligt. Den største stigning ses blandt socialt udsatte danskere, men samlet set var 66 procent af alle tuberkulosetilfældene i 2011 indvandrere eller deres efterkommere, fortæller Christian Wejse.

Det største gruppe smittede, som har anden herkomst end dansk, er grønlænderne. Forekomsten af tuberkulose er nu så høj i denne gruppe, at det svarer til forholdene i Danmark i slutningen af 1800-tallet. Men også somaliere, indere, afghanere, pakistanere og filippinere er nogle af dem, der er repræsenteret i statistikken.

I gennemsnit dør otte pct. af patienterne i Danmark under behandlingen, blandt andet fordi de kommer for sent til lægen.

Om tuberkulose

• Tuberkulose er en infektionssygdom, der forårsages af bakterier
  • Sygdommen rammer hyppigst lungerne og smitter ved hoste
  • Ifølge WHO var der knap 9 millioner nye tuberkulosetilfælde og 1,4 millioner dødsfald på verdensplan i 2011