Ros til medarbejdere efter dramatisk evakuering

Seks brandbiler, røgdykkere, politi og pressefotografer var lynhurtigt fremme, da Skou-bygningen på Institut for Biomedicin blev evakueret. Heldigvis var der ingen grund til panik.

Østjyllands Brandvæsen tog alarmen yderst alvorligt, da røg eller damp fra biologisk materiale kunne være årsagen. Foto: Lise Wendel Eriksen

Formiddagen udviklede sig dramatisk på Institut for Biomedicin onsdag 11. maj.

En computerstemme i Skou-bygningens talevarslingsanlæg beordrede klokken 08.51 alle til at forlade lokalerne, og 200-300 medarbejdere og studerende måtte skynde sig ud.

Samtidig modtog Aarhus Brandvæsen en alarm udløst af røg- eller dampudvikling i Skou-bygningens risikoaffaldsrum.

Østjyllands Brandvæsen tog alarmen yderst alvorligt, da røg eller damp fra biologisk materiale kunne være årsagen. Indsatslederen rykkede derfor ud med seks brandbiler, og politiet afspærrede et stort område af frygt for et udslip af kemikalier eller biologisk materiale i Skou-bygningen, der ligger i den nederste del af Universitetsparken mod Høegh-Guldbergs Gade.

Røgdykkere blev sendt ind i kælderen, og da de så de gule Biological Hazard-skilte på en række kvælstoftanke, fik de styrket teorien om, at biologisk materiale var skyld i røgudviklingen.

Beredskabsstyrelsen vendte om igen

Operationschef ved Østjyllands Brandvæsen, Anders Rathcke, udtalte til TV2 Østjylland, at han arbejdede ud fra et scenarie med højeste risiko. Det betød, at beredskabets folk var massivt til stede, og at brandvæsenets kemivagter ingen chancer tog, mens de klædt i gummidragter undersøgte, hvad der udløste den formodede kemiske reaktion.

Det var dog viceinstitutleder på Institut for Biomedicin Thomas Corydon, der fik overbevist Østjyllands Brandvæsen om, at den udrykning fra Beredskabsstyrelsen, der allerede kørte på motorvejen fra Herning, godt kunne vende om igen.

Han trak i en beskyttelsesdragt og gik ned i risikoaffaldsrummet, hvor han hurtigt kunne konstatere, at der ikke var gang i farlige kemiske reaktioner. Tværtimod var der et mindre læk af kvælstof, som var sivet ud af en overtryksventil.

Evakueringen blev afblæst kort før klokken 11, og politi og brandvæsen tog hjem.

Institutleder Thomas G. Jensen er glad for, at sikkerhedsprocedurerne virker, og han roser myndighederne for hurtig og konsekvent håndtering.

”Alarmerne virker, og evakueringen forløb overordnet, som den skulle. Vi drøfter selvfølgelig sikkerheds-procedurerne igen, så vi kan undgå at noget lignende sker i fremtiden,” siger han.

”Vi har haft evakueringsøvelser så sent som i efteråret 2021, så både medarbejdere og studerende var forberedte på, hvordan de skulle forholde sig, og de reagerede helt efter bogen,” siger Thomas G. Jensen.

Evakueringen blev omtalt i blandt andet TV2 Østjylland, BT, Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad og Omnibus