Stor EU-bevilling styrker dansk ADHD-forskning

Lektor Ditte Demontis fra Aarhus Universitet forsker i psykiatrisk genetik og leder genetik-delen i et stort internationalt forskningsprojekt, der skal fremme forståelsen og behandlingen af bl.a. overvægt og diabetes blandt personer med ADHD.

Ditte Demontis fra Institut for Biomedicin er blandt initiativtagerne bag et stort internationalt forskningsprojekt med fokus på livsstilssygdomme og ADHD. Projektet finansieres af Horizon2020-midler. Foto: Privat.

ADHD-patienter i vellykket medicinsk behandling har nedsat risiko for blandt andet stofmisbrug, ulykker og for at klare sig dårligt i skolen. Alligevel afbryder cirka halvdelen af alle ADHD-patienter deres medicinbehandling inden for to år, og ingen ved præcis hvorfor.

I et nyt internationalt forskningsprojekt, TIMESPAN, undersøger Ditte Demontis og hendes forskerkolleger, hvilken rolle genetik spiller i forhold til den afbrudte medicinbehandling. Forskerne undersøger desuden, om den genetik, der øger risikoen for at stoppe ADHD-medicinering, overlapper med genetik, der øger risikoen for andre psykiatriske sygdomme, diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Endelig handler en del af projektet om at udvikle nye anbefalinger til retningslinjer for behandling, der gavner patienter såvel som klinikere og sundhedsmyndigheder.

TIMESPAN-projektet er et stort tværfagligt projekt, der forener 17 partnere fra den akademiske verden, små og mellemstore virksomheder, patienter og plejepersonale. Horizon 2020-bevillingen er på i alt 45 millioner kroner, og heraf går de 2,2 millioner til Ditte Demontis’ del af projektet.

Lektor Ditte Demontis
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin