To Health-forskere får postdoc-bevillinger fra Lundbeckfonden

Forskning i psykiske lidelser får nu en saltvandsindsprøjtning. To forskere fra det sundhedsvidenskabelige fakultet Health modtager nemlig en postdoc-bevilling fra Lundbeckfonden og støttes hver med mere end 2 mio. kr.

Anne Bruun Rovsing og Linda Ejlskov modtager hver en postdoc-bevilling på mere end 2 mio. kr. Foto: Privatfotos

Det er både hjernen og klinikken, der er omdrejningspunktet for uddelingen af Lundbeckfondens forskningsbevillinger til postdocs i 2023. Bevillingerne støtter fremragende unge forskere, der har afsluttet deres ph.d. og forfølger projekter af høj akademisk kvalitet inden for neurovidenskab eller klinisk forskning.

De to forskere fra Health på Aarhus Universitet, der har modtaget bevillinger, er:

Postdoc Anne Bruun Rovsing fra Institut for Biomedicin modtager en forskningsbevilling på 2.286.700 kr. til projektet ”Discovering variant-gene effects in schizophrenia and bipolar disorder and the impact of lithium”.

Skizofreni og bipolar lidelse er ødelæggende psykiske sygdomme med høje personlige og sociale omkostninger. Nye, store genetiske undersøgelser har afsløret hundredvis af genetiske regioner med varianter, der er stærkt forbundet med skizofreni og bipolar lidelse. Målet med Anne Bruun Rovsings projektet er at identificere både kausale genetiske varianter og de gener, varianterne påvirker. Hun vil også undersøge, hvordan lithium-behandling, der lindrer symptomer hos 30 % af patienterne, påvirker disse genetiske varianter og de gener, der er målet.

Postdoc Linda Ejlskov fra Institut for Klinisk Medicin får 2.305.540 kr. til projektet ”SocMenDis: Socioeconomic Context and Mental Disorders: quantifying the impact”.

En ud af tre personer oplever en psykisk lidelse i løbet af deres liv, men personer med lavere socioøkonomisk position bliver uforholdsmæssigt mere? påvirket. Linda Ejlskov vil udnytte de unikke danske registre til at etablere en dansk socioøkonomisk psykisk lidelseskohorte: en registerbaseret årgang af alle børn født i Danmark fra 1980 og frem. Projektet vil give et mere holistisk syn på den overskydende psykiske sundhedsbyrde forbundet med at vokse op i en dårligt stillet socioøkonomisk kontekst. Den viden er afgørende for at kunne reducere risikoen for psykiske lidelser.

Millionbevillinger til kliniske forskere

Lundbeckfonden har indført en ny bevillingstype til kliniske postdocs, som går under navnet Early-Career Clinicial Scientists. Tre af disse bevillinger går til forskere på Aarhus Universitetshospital, der har dobbeltansættelse på Aarhus Universitet.

Læge og ph.d. Morten Krogh Herlin fra Institut for Klinisk Medicin og Klinisk Genetisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital modtager 2.500.000 kr. til projektet ”DanMRKH: Multidisciplinary studies of Mayer-Küster-Hauser (MRKH) syndrome in Danish women.

Læge og lektor Jakob Kirkegaard fra Institut for Klinisk Medicin og Kirurgisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital modtager 1.775.000 kr. til projektet ”Improving Survival for Pancreatic Cancer Patients”.

Sidsel Støy fra Institut for Klinisk Medicin og Hepatologisk og Gastroenterologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital modtager 2.288.097 kr. til projektet ”IL-22 as mediator of response to faecal microbiota transplantation in liver cirrhosis”.

En postdoc-bevilling fra Lundbeckfonden udbetales typisk over en periode på to-tre år, mens en Early-Career Clinician bevilling udbetales over to til fem år.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Lundbeckfonden