Tre forskere får bevillinger til hjerte-kar-forskning

Tre yngre forskere fra Aarhus Universitet modtager millionbevillinger til hjerte-kar-forskning fra Danish Cardiovascular Academy. De skal forske i genoplivning efter hjertestop, risici ved psykofarmaka og åreforkalkning.

Laura Alonso Herranz, Dung Nguyen Riis, Marlene Schouby Bentestuen. Foto: Simon Byrial Fischel, AU

I juni uddelte Danish Cardiovascular Academy i alt 24 mio. kr. til hjerte-kar-forskning, og tre forskere fra Aarhus Universitet fik bevillinger til ph.d.- og postdoc-projekter, som indebærer både klinisk og molekylær forskning.

Dung Nguyen Riis fra Institut for Klinisk Medicin modtager 1.100.000 kr. til et ph.d.-projekt. Med bevillingen vil hun forbedre hospitalspersonalets undervisning i genoplivning. Hun skal også undersøge, hvordan undervisningen påvirker kvaliteten af hjertemassagen og overlevelsen efter hjertestop.

Marlene Schouby Bentestuen fra Institut for Klinisk Medicin modtager 1.650.000 kr. fra både Danish Cardiovascular Academy og Hjerteforeningen. I sit ph.d.- projekt vil Marlene Schouby Bentestuen identificere patienter, der har høj risiko for at få livstruende hjerterytmeforstyrrelser som bivirkning til psykofarmaka. Hun anvender i projektet en farmakogenetisk test til at fastlægge genetik og respons på lægemidler.

Laura Alonso Herranz fra Institut for Biomedicin modtager 1.150.000 kr. til et postdoc-projekt. Hun vil studere de glatte muskelceller i vores blodkar og hvordan vi kan ændre sammensætningen af åreforkalkningen, som sidder på blodkarvæggen også kaldet aterosklerotisk plak. Hvis plakken brister kan det føre til blodpropdannelse og hjerteanfald. Målet er således at forhindre, at åreforkalkning fører til hjerteanfald.

Omtalen er delvist baseret på pressemeddelelse fra Danish Cardiovascular Academy, som findes på forsiden af hjemmesiden: www.dcacademy.dk