Uhelbredelige kræftpatienter kan få testet nye lægemidler på egen krop

Aarhus Universitet/Aarhus Universitetshospital er partner i verdens første nationale samarbejde mellem offentlige hospitaler, universiteter og lægemiddelindustrien, der skal tilbyde ny medicin til kræftpatienter, der er opgivet af normal behandling.

Kan man både forsøge at hjælpe hidtil uhelbredelige kræftpatienter og mennesker med kroniske hudsygdomme og samtidig gøre Danmark til det foretrukne land for tidlige forsøg med forsøgspersoner?

Ja, mener Aarhus Universitet/Aarhus Universitetshospital. Derfor laver AU/AUH nu sammen med en række andre offentlige hospitaler, universiteter og lægemiddelindustrien et nationalt partnerskab, NEXT – National Experimental Therapeutic partnership.Projektet har et budget på 124 millioner kroner, hvoraf Innovationsfonden investerer 50 millioner kroner.

NEXT skal over fem år teste ny medicin, som endnu ikke er på markedet, på mennesker med sygdomme, f.eks. kræft.

Bedste rammer for tidlig klinisk forskning

Samtidig skal forsøgene skabe de bedst mulige rammer for tidlig klinisk forskning, der gør, at lægemiddelindustrien fremover vil kigge på Danmark, når de skal udføre forsøg, der ellers ville blive lagt andre steder i verden.

”Aarhus og Region Midtjylland får en unik mulighed for at drage nytte af det nationale samarbejde, der har til formål at skaffe flere kliniske studier til Danmark”, siger næstformand i NEXT, prodekan for videnudveksling, J. Michael Hasenkam, Aarhus Universitet.

”Det giver gode muligheder for internationalt samarbejde, og vi får – sammen med de øvrige centre – god mulighed for at eksponere vores forskningskompetencer inden for klinisk forskning”.

Unik mulighed

Ved at arbejde strategisk vil NEXT blive synlig i industrien og være et aktiv, som ikke findes tilsvarende i verden og dermed kunne tiltrække forsøg, som ellers ville udføres andre steder.

Alle forsøgspersoner i et klinisk forsøg er frivillige, og man kan til enhver tid trække sit samtykke tilbage.

”NEXT er en unik mulighed for, at danske patienter kan bidrage til forskning og samtidig drage nytte af de mulige nye behandlingstilbud”, siger J. Michael Hasenkam.

Han tilføjer, at NEXT platformen er udtryk for et åbent samarbejde mellem videnskabelige samarbejdsparter og erhvervsliv, og at hospitalerne vil samarbejde med firmaer, hvad enten de er store, små, pharma-, biotek-  eller medicovirksomheder.

Kræftforskning og hudsygdomme først

I første omgang sætter NEXT en række tidlige kliniske forsøg i gang på de involverede hospitaler omkring kræft og hudsygdomme. I tidlige kliniske forsøg testes nye lægemidler for første gang i mennesker i håb om at se en mulig effekt.

Kræft og hudsygdomme er områder, hvor lægemiddelfirmaer har meget forskning, og hvor de offentlige forskningsmiljøer også er stærke. Derfor er disse områder blevet udvalgt, da der her vil være flest mulige forsøg. Men tanken bag NEXT er at udvide til andre sygdomme.

”De to pilotcentre, der i første omgang bliver etableret, er et nationalt initiativ, men får fysiske rammer på Rigshospitalet og Bispebjerg Hospital. Vi arbejder i NEXT imidlertid på desuden at etablere mindst ét pilotcenter med fysisk forankring i Aarhus”, siger J. Michael Hasenkam.

Innovationsfonden investerer 50 millioner kroner i perioden, og de involverede parter lægger selv 74 millioner kroner.

Pengene går bl.a. til at ansætte personale med særligt fokus på at identificere patienter, som er mulige kandidater til de kliniske forsøg i NEXT og gøre det lettere at udfører de kliniske forsøg i Danmark.

Fakta:

Der er 10 kerneparter i NEXT: LEO Pharma A/S, Københavns Universitet, Odense Universitetshospital, Aarhus Universitet/Aarhus Universitetshospital, Aalborg Universitets Hospital, Roche A/S, Novartis Healthcare A/S, MSD Danmark ApS, Novo Nordisk A/S, Bioneer A/S.

Yderligere information:

Prodekan J. Michael Hasenkam