19 millioner til forskning i rødvin og fedme

Et stof, som bl.a. findes i rødvin, forventes at beskytte overvægtige mod hjerte-karsygdomme og åreforkalkning. Steen Bønløkke Pedersen, lektor ved Klinisk Institut, Aarhus Universitet, har netop modtaget 19 mio. kr. til at forske i dette emne.

Steen Bønløkke Pedersen.

Mus, rotter og mennesker lever længere, hvis de gennem livet generelt spiser for lidt. Det har tidligere forskning fastslået. Når kroppen modtager for lidt næring, forandrer generne i cellerne sig nemlig på en måde, så hele organismen lever længere.

”Stoffet resveratrol, som bl.a. findes i rødvin og bær, har vist sig at kunne få cellerne til at efterligne kronisk sult,” siger overlæge, forskningslektor Steen Bønløkke Pedersen, som til daglig har sin gang på Medicinsk Endokrinologisk Afd MEA., Århus Sygehus.

Resveratrol dannes i druerne som et forsvar mod svampeangreb. Forsøg har vist, at overvægtige dyr, som fik stoffet resveratrol i kosten trods uændret overvægt, lever lige så længe som slanke mus - og meget længere end overvægtige dyr, som ikke fik stoffet. Desuden har resveratrolbehandlede mus forbedret hukommelse og koordineringsevne. Steen Bønløkke Pedersen har netop modtaget 19 mio. kr. fra Det Strategiske Forskningsråd til et forskningsprojekt, som skal undersøge, hvordan resveratrol virker på mennesker.

”I projektet vil vi behandle overvægtige med resveratrol i et år. Inden vi starter forsøget, foretager vi en grundig helbredsanalyse af de overvægtige, samt udtager vævsbiopsier, og så foretager vi den samme helbredsanalyse igen efter et års behandling med resveratrol,” siger Steen Bønløkke Pedersen.

Forsøg på celleniveau har vist, at hvis man tilsætter resveratrol til fedtceller, så hæmmer det den inflammation, som findes i fedtceller hos overvægtige mennesker.

”Vi forventer, at behandling med resveratrol kan forbedre overvægtiges insulinfølsomhed og også hæmme andre livsstilssygdomme såsom hjertekarsygdomme og åreforkalkning. På den måde kan overvægtige forhåbentlig leve længere i fremtiden,” siger Steen Bønløkke Pedersen.

Projektet, som starter til sommer, skal have 4-5 ph.d.-studerende tilknyttet.