6,1 millioner til AU-forsker

Forskertalent fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakulttet får stor bevilling

Lektor Mette Madsen, Institut for Medicinsk Biokemi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, får 6,1 millioner kroner til forskningsprojektet ”Human reproduction and conception of life or termination of life by cancer – what are the roles of amnionless and cubilin?”

Projekterne i Sapere Aude-ansøgningen tager udgangspunkt i de to proteiner cubilin og amnionless. De er hidtil kendt for at indgå i det receptor-kompleks, der sørger for optagelse af vitamin B12 fra kosten. I denne forbindelse har Mette Madsen deltaget i at udforske receptor-proteinernes funktion og struktur i tarmen, hvor B12 optages. Herudover findes proteinerne i nyren, hvor de spiller en vigtig rolle ved at optage forskellige proteiner og næringsstoffer, der ellers ville forlade kroppen med urinen. De nye projekter skal udforske cubilin- og amnionless-funktioner, -strukturer og -relationer i væv, hvor de hidtil ikke er blevet undersøgt, primært i moderkage og i brystvæv. Projektet omhandlende cubilin i moderkage forventes på den basal-videnskabelige front at kunne bidrage med betydelig ny viden, men på længere sigt er håbet også at bibringe viden om cubilins rolle og betydning for fuldførsel af en succesfuld graviditet. Projektet omhandlende cubilin og amnionless i brystvæv fokuserer på at beskrive en hidtil ubeskrevet funktion for dette receptor-kompleks, nemlig potentialet som en signalerende receptor. Derudover er en del af projektet at undersøge cubilins og amnionless’ tilstedeværelse i henholdsvis normalt og malignt brystvæv, og i sammenhæng med signaleringsstudierne håber vi at kunne beskrive en mulig rolle for receptor-komplekset, dels i brystvæv under normale tilstande, dels i forbindelse med brystkræft.

Mette Madsen fik sin ph.d. fra Institut for Medicinsk Biokemi i 2001. Hun blev kort efter adjunkt og lektor i 2005 på instituttet. Hun fik Lundbeckfondens Talentpris 2003 og Det Frie Forskningsråds Ung Eliteforskpris i 2006.