Banebrydende herpesforskning fra AU

Tre forskere fra ved Institut for Medicinsk Mikrobiologi og Immunologi, AU har været med til at opdage banebrydende nyt om herpesvirus. Den nye opdagelse åbner op for yderligere forskning på området.

Professor, ph.d., dr.med. Søren Paludan.
Postdoc Kristy Horan.

De tre forskere er Professor, ph.d., dr.med. Søren Paludan, postdoc Kristy Horan og ph.d.-studerende Søren B. Jensen ved Institut for Medicinsk Mikrobiologi og Immunologi. Deres forskningsresultater er netop publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature Immunology. Forskningen er foregået i et samarbejde mellem de tre forskere fra Aarhus Universitet og forskere fra University of Massachusetts og Trinity College i Dublin.

Der findes 8 typer af herpesvirus, som kan inficere mennesket og give sygdom, bl.a. forkølelsessår, kønssygdommen herpes, kyssesyge, og hjernebetændelse. I det publicerede studium har forskerne fra Aarhus Universitet undersøgt HSV-1, som kan give hjernebetændelse.

”En af de mest alvorlige former for herpesinfektion er hjernebetændelse, som ubehandlet ofte er en dødelig sygdom” siger Søren Paludan.

Virus DNA er frit tilgængeligt i cytoplasmaet – det sted i cellen hvor kroppens receptorer genkender virus' DNA

Herpesvirus er meget smitsomme virus, og er man én gang blevet smittet forbliver virus efterfølgende latent i kroppen og kan aktivere sig selv igen, hvis immunsystemet svækkes. Hvis man én gang har haft herpes, gemmer virus sig altså i kroppens celler for altid. I det publicerede studium har forskerne identificeret receptoren IFI16, som detekterer herpesvirusinfektion og aktiverer immunforsvaret, så infektionen kan blive bekæmpet.

”Vi har undersøgt, hvordan kroppen via sine receptorer genkender herpesvirus HSV-1, når den inficerer. Vi har vist, at HSV-1 bliver genkendt af receptoren IFI16 via sit DNA, altså at kroppen genkender HSV-1 på dens arvemateriale,” siger Søren Paludan.

Den nye opdagelse åbner muligheder i forhold til fremtidens herpesforskning.

”Jo mere vi ved om herpes, desto bedre vil vi også kunne bekæmpe herpes. Nu kræver det selvfølgelig, at der forskes yderligere, for at man kan udvikle ny medicin mod herpesudbrud,” siger Søren Paludan.

Samarbejdet mellem Trinity College, University of Massachusetts og Aarhus Universitet opstod, ved at Søren Paludan talte med en forsker fra Trinity College, der havde fundet en receptor i kroppen, som de mente genkendte DNA. Samtidig sad Søren Paludan på AU og arbejdede med herpesvirus’ DNA. De to projekter blev derfor kørt sammen, og ved yderligere at bringe ekspertise og tekniske kompetencer ind fra University of Massachusetts nåede gruppen frem til de nye resultater.