Diabetes i graviditeten øger risikoen for mor og barn

Graviditetsdiabetes giver øget risiko for forhøjet blodtryk/svangerskabsforgiftning, komplicerede fødsler og kejsersnit, fastsiddende skuldre og for store børn.

Det viser et nyt studie fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet, der sammen med forskere fra Rigshospitalet og Odense Universitetshospital har analyseret samtlige fødsler i Danmark i perioden 2004 til 2010, i alt ca. 400.000 fødsler.

I gennemsnit havde 2,3 % graviditetsdiabetes i perioden med en stigning i antallet hvert år, således at 3,2 % udviklede graviditetsdiabetes i 2010. Forøgelsen i antallet af kvinder, der udvikler graviditetsdiabetes, hænger sammen med den stigende forekomst af overvægt i Danmark. Flertallet af kvinder med graviditetsdiabetes i undersøgelsen er da også overvægtige (71 %) eller svært overvægtige (41 %).

Komplikationer forbundet med graviditetsdiabetes kan også ses hos gravide med høj vægt. Men også når man justerer for Body Mass Index (BMI), har gravide med graviditetsdiabetes flere komplikationer.

”Det er specielt bekymrende med det øgede antal for store børn, for disse børn har stor risiko for at blive ved med at være overvægtige resten af livet,” siger overlæge Per Ovesen fra Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, og Gynækologisk-obstretisk afdeling Y, Aarhus Universitetshospital

Kvinder, der har haft graviditetsdiabetes har en stor risiko for at udvikle egentlig diabetes senere i livet. Nye danske undersøgelser har vist, at cirka halvdelen af kvinderne har udviklet type 2 diabetes indenfor de første 10 år efter fødslen.

”På baggrund af disse data må man anbefale at gravide, der udvikler graviditetsdiabetes, skal følges tæt, ikke bare i graviditeten, men også i årene efter fødslen,” siger Per Ovesen.

Resultaterne er offentliggjort i artiklen:

Maternal and neonatal outcomes in pregnancies complicated by gestational diabetes. A nation-wide study. Ovesen P, Jensen D, Damm P, Rasmussen S, Kesmodel U. J Matern Fetal Neonatal Med. 2014 Sep 17:1-14.

Yderligere information

Overlæge Per Ovesen