Drilsk protein giver håb om at genvinde førlighed og følesans

Ny forskning viser, at proteinet Sortilin er vigtig, når kroppen går i gang med at reparere ødelagte nerveforbindelser som følge af skader. Med opdagelsen er forskerne tættere på udviklingen af behandlingsformer, der kan hjælpe skadede patienter med at genvinde deres førlighed eller følesans efter en læsion.

Christian Vægter.

"Vi har hele tiden troet, at proteinet Sortilin kun er vigtig for at forstå nervecellernes død og derfor vigtig at bremse i timerne efter en skade. Nu viser det sig, at proteinet også er en overordentlig vigtig brik, når det gælder tilstrækkelig reparation af ødelagte nerveforbindelser. Det betyder, at vi har fundet et nyt håndtag at skrue på, når vi skal have nerveceller til at vokse igen og dermed er vi kommet et godt stykke tættere på at forstå de nødvendige trin i en bedre behandlingsform," siger Christian Vægter, neoroforsker ved Institut for Medicinsk Biokemi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.
Sammen med forskere på Århus Universitet står Christian Vægter bag en ny opdagelse, der viser, at proteinet Sortilin har afgørende betydning for reparationen af ødelagte nerveceller. Forskernes resultater er så interessante, at et af verdens mest prestigefyldte videnskabelige fagtidsskrifter Nature Neuroscience i denne uge offentliggør opdagelsen.

"Med de nye studier har vi fået afdækket en ny og uventet rolle af Sortilin, der viser, at proteinet også er vigtigt for nervecellernes overlevelse og vækst. Proteinet sørger således for at sortere og transportere de receptorer, der har betydning for, om nerveceller kan vokse igen og derved genetablere afbrudte nerveforbindelser. Opdagelsen afspejler den kompleksitet, hvormed vores nervesystem er konstrueret. Molekyler bruges ofte af ”økonomiske” årsager til mange forskellige typer signalering og det er i sammenhængen og den indbyrdes balance, deres reelle funktion defineres," siger Christian Vægter.

Opdagelsen er blandt andet vigtig for de 55.000 danskere, der hvert år rammes af en diskusprolaps med store smerter og ofte tab af arbejdsevne til følge. Det samme gælder patienter med amputerede lemmer.

"Sortilin er vigtig at hæmme umiddelbart efter skaden, som f.eks. hos en patient med brækket ryg efter udspring på lavt vand eller en patient med en diskusprolaps. Lige efter skaden skal mængden af Sortilin være så lavt som muligt for at forhindre hjerneceller i at begå selvmord og derved antallet af ødelagte hjerneceller. Omvendt er Sortilin overordentlig vigtig for at sikre tilstrækkelig reparation af ødelagte nerveceller og derved nerveforbindelser, så noget af førligheden kan genetableres. Udvikling af lægemidler rettet mod Sortilin skal således balancere mellem Sortilinets forskellige funktioner og er en opgave, som fortsat kræver stor forskningsindsats for at få lagt de vigtigste brikker i nervesystemets komplicerede molekylære puslespil," slutter Christian Vægter.