EU-bevilling på 10 millioner til folkesundhedsforsker

Joing Li.

Jiong Li, post doc. ved Afdeling for Epidemiologi, Institut for Folkesundhed, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet har modtaget den prestigefyldte ”Starting Grant” bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Bevillingen er på 10 millioner kroner over de næste 5 år til projektet ”Programming effects of early life stress exposure to bereavement on future health: a perspective in 6.7 million subjects in 3 European countries.”

ERC Starting Grants er målrettet unge top forskere i Europa, som har arbejdet mindst to og højst tolv år efter ph.d.-graden, og pengene skal hjælpe dem til at etablere sig som forskningsledere.

42-årige Jiong Li forsker i helbredsmæssige konsekvenser af dødsfald i den nærmeste familie ved at undersøge data fra sundhedsregistrene i Danmark og de øvrige nordiske lande. På den måde kan forskerne fastslå hvilke følgesygdomme, der rammer forældre, som har mistet et barn, og i fremtiden forebygge disse sygdomme eksempelvis ved hjælp af regelmæssige besøg hos praktiserende læge eller ved hjælp af forebyggende medicin.

Ifølge Jiong Li har bevillingen afgørende betydning for hans fremtidige forskning.

”Jeg stod ved en skillevej, og skulle beslutte, om jeg skulle fortsætte med at arbejde på dette projekt eller ej og hvordan projektet kunne fungere rent økonomisk. Denne bevilling giver os muligheden for at fortsætte vores arbejde på dette projekt fremover og giver mulighed for at ansætte flere ph.d.-studerende tilknyttet projektet,” siger han.

CV

Jiong Li har siden 2006 været ansat ved Afdeling for Epidemiologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet. Han har netop modtaget den prestigefyldte ”Starting Grant” bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Jiong Li er født og opvokset i Kina i Anhui, som er en provins i det østlige Kina. I år 2000 kom han for første gang til Danmark, hvor han havde fået et ph.d.-stipendium ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet. Han færdiggjorde i 2003 sin Ph.d.-afhandling med titlen: Morbidity and mortality in parents who lost a child: Follow-up studies based on national registers.

Fra 2003 til 2006 arbejdede han i Australien bl.a. ved University of Newcastle. Inden han kom til Danmark underviste han, fra 1991-2000, på Shanghai Medical University.

Jiong Li har været vejleder for et stort antal ph.d.-studerende og forskningsårsstuderende. Han er medlem af The International Epidemiology Association (IEA) og af The Australian Public Health Association (APHA). Jiong Li og hans kinesiske kone bor I Risskov og har to børn.