Forsker modtager pris for undersøgelser uden dyreforsøg

Professor, ph.d. Jytte Banner fra Retsmedicinsk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet har modtaget 150.000 kroner fra Frøkenerne Anny og Dagny Hjerrilds fond til afskaffelse af dyreforsøg i den videnskabelige forskning.

Fondens formål er at støtte forskning der benytter alternative forskningsmetoder, som kan erstatte brugen af forsøgsdyr. Prisen gives i år til Jytte Banner for hendes forskning i årsagerne til pludselig uventet hjertedød gennem forskning på væv fra afdøde.

Jytte Banners forskningsområde har af andre i stor udstrækning været udført ved brug af  forsøgsdyr, men det har hun fravalgt i stedet arbejdet målbevidst på at udvikle og anvende molekylærbiologiske og genetiske analyser på væv fra afdøde. Målet har været at finde årsagerne til pludselig uventet død med fokus på hjertedød hos yngre.

Jytte Banner har oprettet et nyt laboratorium for molekylær retspatologi på Retsmedicinsk Institut ved Aarhus Universitet. Her undersøger hun i samarbejde med en gruppe yngre forskere og samarbejdskolleger, om der i et retsmedicinsk materiale er overrepræsentation af personer med arvelige hjertesygdomme, og om disse er mere sårbare overfor eksempelvis betændelse i hjertet.

Hjertesygdomme er den næsthyppigste dødsårsag i Danmark, og hos gruppen under 50 år skyldes 30-50% en arvelig sygdom. Det er dødsfald med  arvelig baggrund som Jytte Banner håber at kunne forebygge gennem sin forskning. Hvis en afdød viser sig at være død af en arvelig hjertesygdom vil personens familie kunne testes for samme sygdom og dermed kan eventuelle gentagelser af pludselig død i familien undgås.

Tak til kolleger

Dekan Søren Mogensen, som sidder i fondens bestyrelse, overrakte prisen til Jytte Banner ved en reception på Retsmedicinsk Institut, Skejby Sygehus torsdag den 2. december. Jytte Banner takkede fonden for prisen, og takkede sine kolleger og samarbejdspartnere.

”Arbejdet, som ligger bag at få sådan en pris, udfører man ikke alene,” understregede hun og roste sine kolleger, ph.d. studerende og tekniske personale for engagement og støtte.

”Man kan ikke være  retsmediciner,  hvis ikke man møder på arbejde hver dag og føler, at man gør en forskel, både i den enkelte sag, men også overordnet” sagde hun.

De 150.000 kroner går til at styrke hendes forskning i fremtiden, og giver blandt andet mulighed for at hendes  to Ph.d studerende kan studere hjertepatologi i England.

Det er hendes ønske og mål for fremtiden at kunne oprette et dansk forskningscenter for pludselig uventet død med fokus på hjerte-kar sygdomme.

” At obducere og forske på afdøde giver kun mening, hvis det gavner de levende. Det er vores håb, at vi ved at klarlægge årsagerne til pludselig hjertedød kan forbedre diagnostik, behandling og forebyggelse af lignende dødsfald i familien,” fastslår Jytte Banner.

”At screene afdøde for arvelige hjertelidelser vil muligvis have mindst samme effekt som de screeningsprogrammer for kræft, som store befolkningsgrupper allerede bliver tilbudt i dag, og vil samtidig have den fordel, at undersøgelse af levende ”raske” bliver målrettet og skræddersyet kun til pårørende med risiko for en arvelig hjertelidelse,” siger Jytte Banner.

Jytte Banner er uddannet læge, speciallæge i patologi og i retspatologi og klinisk retsmedicin og har siden 2005 fungeret som vicestatsobducent ved Retsmedicinsk Institut ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet. I 2009 blev hun udnævnt til professor i molekylær retspatologi med henblik på at indføre moderne molekylærpatologiske metoder i retsmedicinen.

CV

Vicestatsobducent, lektor, ph.d., speciallæge i retsmedicin og patologi Jytte Banner er født den 23. september 1960 i Randers, og hun tiltrådte den 1. oktober 2009 som professor med særlige opgaver i retspatologi ved Retsmedicinsk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.
Jytte Banner  blev i 1979 nysproglig student på Randers Gymnasium og tog derefter et år til England, hvor hun arbejdede som sygehjælper i Oxford. I 1988 fik hun sin medicinske embedseksamen fra Aarhus Universitet, og i 1993 afsluttede hun sin ph.d.-afhandling, som handlede om mulige årsager til vuggedød. Året efter blev hun autoriseret til selvstændigt virke som læge. I 1999 blev Jytte Banner lektor ved Retsmedicinsk Institut i Århus, hvor hun året efter blev speciallæge i patologisk anatomi og cytologi.
I 2004 blev hun certificeret i retspatologi og klinisk retsmedicin af Dansk Selskab for Retsmedicin, og året efter blev hun vicestatsobducent ved Retsmedicinsk Institut. I 2008 kunne hun skrive speciallæge i retspatologi og klinisk retsmedicin på visitkortet.
Jytte Banner er formand for Dansk Selskab for Retsmedicin, kvalitetsleder på Afdeling for Retspatologi og Klinisk Retsmedicin og national postgraduat klinisk koordinator for speciallæge uddannelsen i retsmedicin .
Endvidere er hun vejleder på adskillige forskningsprojekter i retsmedicinsk regi.