International anerkendt pris til ung forsker fra Aarhus

Per Borghammer fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har netop modtaget The Marie Curie Award. Prisen, som han får for sin forskning i Parkinsons sygdom, blev uddelt ved den årlige europæiske nuklearmedicinske kongres.

Per Borghammer har netop modtaget The Marie Curie Award for sin forskning i Parkinsons sygdom.

De senere år er der kommet fokus på, at Parkinsons sygdom er mere end blot en hjernesygdom. Patienterne har en lang række symptomer fra andre organer, herunder det såkaldte parasympatiske nervesystem, som er vigtigt for fordøjelsen og andre funktioner i de indre organer. Per Borghammer har brugt de sidste tre år på at udvikle verdens første sporstof til PET skanning af netop det parasympatiske nervesystem. Og det er den forskning, han er blevet hædret for.

Ved den årlige European Association of Nuclear Medicine konference i Göteborg fik Per Borghammer, i konkurrence med 1900 andre forskningsprojekter, overrakt The Marie Curie Award.

”Det er en stor ære at modtage Marie Curie prisen. Vi har arbejdet på projektet i tre år, og det er fantastisk at få denne anerkendelse fra internationale eksperter. Det giver blod på tanden til at fortsætte forskningen inden for dette felt,” siger forskeren.

Bedre viden om diabetes også

Han håber, at prisen vil give mere fokus og bevågenhed omkring forskningen og den nye PET skannings-teknik. Metoden har stor betydning for, hvordan vi forstår Parkinsons sygdom, men også andre sygdomme som eksempelvis diabetes.

”Udover at opnå dybere forståelse kan metoden muligvis også videreudvikles til at kunne anvendes i klinikken til meget tidlig diagnostik af Parkinsons sygdom, men også vurdere graden af skade på det perifere nervesystem ved diabetes,” forklarer Per Borghammer.

Mange patienter med Parkinsons oplever kvalme, tørhed i munden, urinvejs- og seksuelle problemer, fordi det perifere nervesystem er ødelagt.

”De nærmere sammenhænge mellem symptomerne og hvilke dele af det perifere nervesystem, som er påvirket, skal der fortsat forskes i. Patienterne har betydelige gener og varierende effekt af deres medicin, som ikke bliver optaget i kroppen på normal vis,” fortæller Per Borghammer.

Overlæge, dr.med., ph.d. Per Borghammer
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og