Koordinerende kliniske lærestolsprofessorer udpeget til nyt supersygehus
Fem erfarne kliniske professorer er udpeget til at varetage den nye funktion.





Fem erfarne kliniske professorer er udpeget til at varetage den nye funktion som koordinerende kliniske lærestolsprofessorer ved Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin. Det sker som led i en aftale om professorernes ledelsesforhold ved Aarhus-hospitalerne i Aarhus Universitetshospital, som netop er indgået mellem Faculty of Health Sciences og Region Midtjylland.
De koordinerende kliniske lærestolsprofessorer vil hver få ansvar for at koordinere forsknings- og uddannelses-aktiviteter i et af de fem faglige centre, som de somatisk kliniske afdelinger ved Aarhus-hospitalerne under Aarhus Universitetshospital er organiseret i.
De koordinerende kliniske lærestolsprofessorer er:
- Klinisk professor, overlæge, dr. med. Jens Otto Lunde Jørgensen: Akut-Centret.
- Klinisk professor, overlæge, dr. med. Peter Hokland: Inflammations-Centret.
- Klinisk professor, overlæge, dr. med. Jens Christian H. Sørensen: Hoved-Neuro-Centret.
- Klinisk professor, overlæge, dr.med. Søren Laurberg: Abdominal-Centret.
- Klinisk professor, overlæge, dr.med. Vibeke Hjortdal: Center for Hjerte- Lunge- Kar- Kvinde- Barn.
Funktionen som koordinerende klinisk lærestolsprofessor er introduceret med den nye aftale om professorernes ledelsesmæssige forhold ved Aarhus-hospitalerne i Aarhus Universitetshospital. Med aftalen styrkes den eksisterende struktur, hvor en klinisk lærestolsprofessor har ansvaret for udvikling, forsknings- og uddannelsesaktiviteter i hvert lægefagligt speciale, altså med en koordinerende funktion på centerniveau.
Hermed fastholdes og opdateres overensstemmelse mellem ledelsesstrukturen af henholdsvis kliniske og universitære funktioner, som er det bærende princip i samarbejdet omkring Aarhus Universitetshospital.
Konstruktionen er en nyskabelse og den første af sin art i Danmark.
De koordinerende kliniske professorer tiltræder pr. 1. juni 2011.
Læs professoraftalerne og bilag i deres fulde ordlyd.