Koordinerende kliniske lærestolsprofessorer udpeget til nyt supersygehus

Fem erfarne kliniske professorer er udpeget til at varetage den nye funktion.

Klinisk professor, overlæge, dr. med. Jens Otto Lunde Jørgensen: Akut-Centret.
Klinisk professor, overlæge, dr. med. Peter Hokland: Inflammations-Centret.
Klinisk professor, overlæge, dr.med. Vibeke Hjortdal: Center for Hjerte- Lunge- Kar- Kvinde- Barn.
Klinisk professor, overlæge, dr. med. Jens Christian H. Sørensen: Hoved-Neuro-Centret.
Klinisk professor, overlæge, dr.med. Søren Laurberg: Abdominal-Centret.

Fem erfarne kliniske professorer er udpeget til at varetage den nye funktion som koordinerende kliniske lærestolsprofessorer ved Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin. Det sker som led i en aftale om professorernes ledelsesforhold ved Aarhus-hospitalerne i Aarhus Universitetshospital, som netop er indgået mellem Faculty of Health Sciences og Region Midtjylland.

De koordinerende kliniske lærestolsprofessorer vil hver få ansvar for at koordinere forsknings- og uddannelses-aktiviteter i et af de fem faglige centre, som de somatisk kliniske afdelinger ved Aarhus-hospitalerne under Aarhus Universitetshospital er organiseret i.

De koordinerende kliniske lærestolsprofessorer er:

Funktionen som koordinerende klinisk lærestolsprofessor er introduceret med den nye aftale om professorernes ledelsesmæssige forhold ved Aarhus-hospitalerne i Aarhus Universitetshospital. Med aftalen styrkes den eksisterende struktur, hvor en klinisk lærestolsprofessor har ansvaret for udvikling, forsknings- og uddannelsesaktiviteter i hvert lægefagligt speciale, altså med en koordinerende funktion på centerniveau.

Hermed fastholdes og opdateres overensstemmelse mellem ledelsesstrukturen af henholdsvis kliniske og universitære funktioner, som er det bærende princip i samarbejdet omkring Aarhus Universitetshospital.

Konstruktionen er en nyskabelse og den første af sin art i Danmark. 

De koordinerende kliniske professorer tiltræder pr. 1. juni 2011.

Læs professoraftalerne og bilag i deres fulde ordlyd.