Ny dekan på Sundhedsvidenskab

Den nye dekan for Sundhedsvidenskab er 51-årige Allan Flyvbjerg, der i dag er professor på Medicinsk Endokrinologisk Afdeling ved Århus Universitetshospital.

Aarhus Universitet ansætter fire visionære ledere som dekaner for universitetets fire nye hovedområder, Sundhedsvidenskab, Kulturvidenskab, Naturvidenskab og Teknologi og Erhverv og Samfundsvidenskab. De nye dekaner tiltræder 1. november og overgår til deres nye funktion 1. januar 2011, hvor de nuværende ni hovedområder på Aarhus Universitet samles i fire.

Allan Flyvbjerg forsker i diabetes og har modtaget en lang række nationale og internationale priser for sin forskning samt for sine stærke evner som formidler. Igennem 10 år har han desuden været en formand for Diabetesforeningen.

– Udfordringen bliver at finde den institutstruktur og samarbejdsform, som sikrer en endnu bedre samlingskraft mellem grundforskningen og den patientnære forskning inden for sundhedsvidenskab. Desuden ser jeg frem til at tænke den basale og kliniske sektors satsninger inden for forskning, talentudvikling, uddannelse og videndeling ind i nye innovative, interdisciplinære satsninger, som vi med Aarhus Universitets kommende struktur kan styrke massivt, siger Allan Flyvbjerg.

Allan Flyvbjerg forsker i nye måder, hvorpå diabetiske nyrebeskadigelser kan forebygges og behandles. Sammen med sin forskningsgruppe anses han i dag for at være blandt de internationalt førende inden for forskning i årsagerne til og behandlingen af diabetiske nyreskader, og Allan Flyvbjerg er anerkendt for sin banebrydende forskning inden for området.