Nyfødte har samme dødelighed som personer tæt på pensionsalderen

Nyudnævnt professor ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet, Tine Brink Henriksen har netop afholdt sin tiltrædelsesforelæsning. Hun forsker i nyfødtes helbred og overlevelse. Nyfødte har samme dødelighed som personer tæt på pensionsalderen, selvom danske børn i international sammenhæng har et højt sundhedsniveau.

Speciallæge, overlæge, lektor, PhD Tine Brink Henriksen.

I 1989 var Tine Brink Henriksen med til at etablere Den Århusianske Fødselskohorte, som er en koordineret dataindsamling fra de 5000 graviditeter og fødsler, som årligt fødes på Aarhus Universitetshospital. Indtil nu omfatter denne kohorte knapt 100.000 graviditeter og fødsler. Den løbende dataindsamling giver mulighed for at undersøge en række påvirkninger i fostertilværelsen og under fødsel i forhold til børnenes helbred på kort og lang sigt. Resultater fra kohorten har været med til at konsolidere Danmark som førende inden for rådgivning af svangre vedrørende livsstil og arbejdsmiljø, praksis på fødegangene og behandling af nyfødte.

Tine Brink Henriksens forskning omfatter årsagsforhold og risikofaktorer vedrørende sygdom i nyfødthedsperioden, som er perioden fra fødsel til ca. 1 måned herefter. Formålet med forskningen er her at kortlægge forhold, som kan have betydning for at barnet bliver sygt i denne periode - blandt andet med forebyggelse for øje.

Sygdomsprogrammering er et andet forskningsområde, som beskæftiger Tine Brink Henriksen. Forhold, som infektioner, ernæringsmæssige traumer eller eksponering for forskellige typer af medicin, kan hos fosteret ud over misdannelser formentlig give anledning til en permanent påvirkning af organfunktioner, som først viser sig som sygdom senere i livet.

Ovennævnte forskningsområder har resulteret i en lang række publikationer om risikofaktorer for og konsekvenserne af for tidlig fødsel, konsekvenser for barnet på kortere og længere sigt af kronisk sygdom og medicinsk behandling af moderen samt betydning for barnet af håndtering af fødselsforløbet. Visse af disse resultater har udpeget områder, som herefter er blevet gjort til genstand for intervention; herunder undersøgelse af effekten på barnet af rygeafvænning blandt gravide, nedsættelse af kaffeindtagelsen, ændringer i kosten under graviditeten samt planlægning af fødselstidspunkt ved kejsersnit.  Tine Brink Henriksen har herudover nyligt iværksat en række projekter, som handler om forsøg på at optimere behandlingen af for tidligt fødte børns lunge- og kredsløbsmæssige forhold.

CV

Speciallæge, overlæge, lektor, PhD Tine Brink Henriksen er tiltrådt som professor i neonatologi ved Klinisk Institut, Aarhus Universitet og Pædiatrisk afdeling, Århus Universitetshospital, Skejby, per 1. august 2010. Tine Brink Henriksen er desuden leder af Perinatal Forskningsenhed ved Klinisk Institut, Aarhus Universitet.

Tine Brink Henriksen er født i Nykøbing F. og boede derefter, frem til hun var 10 år, i Glostrup. Efterfølgende flyttede familien til Aalborg, hvor Tine Brink Henriksen blev student fra Hasseris Gymnasium i 1981. I 1990 færdiggjorde hun sin lægevidenskabelige embedseksamen fra Aarhus Universitet og afsluttede speciallægeuddannelse i pædiatri i 2002.

Sit kliniske virke startede Tine Brink Henriksen ved Århus Universitetshospital, hvor hun var ansat fra 1990 til 1993. Efterfølgende har Tine Brink Henriksen arbejdet på Odder Centralsygehus og siden 1996 har hun været ansat på Århus Universitetshospital, Skejby, afbrudt at et års ansættelse som speciallæge på Hospital for Sick Children, Toronto, Canada 2003-2004.

Tine Brink Henriksen forsvarede sin PhD i 1994 indenfor Perinatal Epidemiologi ved Århus Universitet. Det sidste år af sit PhD forløb tilbragte Tine Brink Henriksen ved National Institute of Health, North Carolina, USA og har i årene efterfølgende forsat sit samarbejde med Amerikanske kollegaer og været tilbage på forskningsophold nogle måneder i 1996 ved NIH. Tine Brink Henriksen har siden haft en række internationale samarbejder, som har resulteret i mere end 150 videnskabelige publikationer og en række præsentationer på internationale kongresser. Hun har været vejleder for mere end 20 PhD studerende.  Hun er også flittigt brugt som bedømmer af PhD og disputatsarbejder samt underviser på nationale og internationale speciallægekurser samt forskningsmetodekurser.

Tine Brink Henriksen afholdt tiltrædelsesforelæsning med titlen: Lille med stor risiko, men meget større potentiale; muligheder for påvirkning af nyfødtes overlevelse og helbred, fredag den 12. november 2010.