Pionerprofessor modtager prestigefyldt pris

Professor Søren Riis Paludan, Institut for Biomedicin, modtager fredag d. 14. oktober den prestigefyldte norske Anders Jahre-pris for yngre medicinske forskere for sin innovative forskning i kroppens forsvar mod virusinfektioner.

Søren Riis Paludan

Søren Riis Paludan forsker i krydsfeltet mellem virologi (læren om virus) og immunologi (læren om immunsystemet). Han beskæftiger sig mere specifikt med, hvordan immunsystemet registrerer virusinfektioner, hvordan virus forsøger at undvige dette, og hvordan det bidrager til bekæmpelse af infektioner og udvikling af sygdomme.

Han har på få år været i stand til at afdække mange vigtige aspekter af dette krydsfelt. Han betragtes som pioner inden for forskning i immunforsvarets cellulære receptorer, som detekterer tilstedeværelsen af infektiøse mikroorganismer. Dette område har stor international bevågenhed og årets Nobelpris i Fysiologi og Medicin og er for nyligt givet til grundlæggerne af netop dette forskningsfelt. Søren Riis Paludans forskning har til formål at bidrage til at skabe et bedre vidensgrundlag for at udvikle nye og mere effektive vacciner, samt at forbedre behandlingen af infektionssygdomme og potentielt også autoimmune sygdomme.

Søren Riis Paludan er 39 år. Han har siden han blev kandidat i 1998 gjort lynkarriere på Aarhus Universitet: Han forsvarede sin ph.d.-afhandling i 2000, derefter en doktorafhandling i 2003 og blev professor i 2010.

Han har allerede over 70 artikler i peer-rewwiede tidsskrifter bag sig, blandt andet artikler i prestigefyldte tidsskrifter som Nature Immunology, Nature Medicine og Nature Reviews Immunology.

Tidligere Elitepris-modtager

Det er ikke første gang Søren Riis Paludan hædres for sin innovative forskning. I 2002 modtog han Dansk Virologisk Selskabs Hæderspris. Senest har han i 2010 modtaget den danske EliteForsk-pris, som uddeles af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.  Tildelingen af EliteForsk-prisen blev blandt andet begrundet med, at ”Søren Riis Paludan tilhører den absolutte internationale elite inden for immunsystemets genkendelse af mikroorganismer”.

”Den lille nobelpris”

Prisen på 400.000 NKR deles med en finsk professorkollega. Anders Jahre-prisen er blevet uddelt af Universitetet i Oslo siden 1960, og er en af de mest prestigefyldte priser inden for medicinsk forskning i de nordiske lande. Sammen med hovedprisen på 1.000.000 kr. bliver den kaldt ”den lille nobelpris”.

Det er andet år i træk Anders Jahre-prisen går til en forsker fra Aarhus Universitet. Sidste år blev den tildelt professor Robert Fenton for hans nyreforskning.

Professor Søren Riis Paludan
Institut for Biomedicin