Særlige tiltag reducerer frafald markant
Tiltag som fitness, hjemmebesøg og besøg på Aarhus Rådhus har været med til at halvere frafaldet af elever med indvandrerbaggrund på tandklinikassistent- og tandteknikeruddannelserne.

På SKT har man siden 2008 arbejdet målrettet med at nedbringe frafaldsprocenten blandt eleverne, især blandt den halvdel af eleverne der har indvandrerbaggrund. Et arbejde der nu giver gevinst. Frafaldet er i dag halveret, og der er for første gang lige mange elever med etnisk dansk og indvandrerbaggrund, der gennemfører uddannelsen:
- Vi har de senere år prøvet forskellige tiltag, og nu ser det ud til, at vi har fundet en model, der virker. Generelt tager vi ekstra hensyn til eleverne og prøver at udfordre dem på de kompetencer, de kommer med, fortæller uddannelsesleder Mitzie Abildgaard.
Alfa-modul giver selvtillid
Modellen kaldes også for et Alfa-modul. Når eleverne starter på uddannelsen bliver de efter et individuelt kompetenceforløb inddelt i forskellige uddannelsesmoduler. Ét af dem er Alfa-modulet, som er særlig velegnet til elever med anden etnisk baggrund. Her inddrages en række andre elementer end de strengt faglige:
- Alfamodulet løber over 40 uger, hvilket er dobbelt så lang tid, som det normalt tager at gennemføre modulet. Det betyder, at der er bedre tid og plads til temaer, der giver en introduktion til det danske samfund. Eleverne kommer blandt andet på besøg på plejehjem, på Christiansborg, i retten og de får supplerende danskundervisning.
Både indhold og undervisningsmetoder er sammensat, så de styrker elevernes selvtillid og gør dem aktive i både deres eget liv og i samfundet. Mitzie Abildgaard understreger, at modulet selvfølgelig også lever op til de faglige krav.
I øjeblikket læser 16 elever med ni forskellige nationaliteter på SKT’s Alfa-modul.
Samarbejde med familien er vigtig
Også elevernes familier inddrages i uddannelsen. Underviserne kommer nemlig på hjemmebesøg, hvor de taler med elevens familie om uddannelsen og hvilke krav den stiller til blandt andet hjemmearbejde.
- Hjemmebesøgene har været en stor succes for alle parter. For underviserne er det rigtig godt at lære elevens kulturelle baggrund at kende, fordi det giver dem en anden forståelse for eleven. Vi får også meget positive tilkendegivelser fra eleverne, fordi de nu får en anden støtte fra familien til at gennemføre uddannelsen, forklarer Mitzie Abildgaard om erfaringerne med hjemmebesøg.
Inspiration for andre
Hun mener, det er vigtig, at man som uddannelsesinstitution tør tænke anderledes og tage utraditionelle metoder i brug:
- Der er meget fokus på unge indvandrere, der ikke kommer i gang med eller falder fra uddannelserne og ender med at gå rundt uden at lave noget. Det er rigtig ærgerligt. Som samfund har vi et ansvar for at give de unge indvandrere en chance for at få en uddannelse, så de også opnår anerkendelse og bidrager til fællesskabet. Vi håber, at nogle af vores tiltag kan give inspiration til andre uddannelsesinstitutioner med store frafaldsprocenter, afslutter hun.
Læs mere
P4 Østjylland bragt torsdag d. 8. marts et indslag med Mitzie Abildgaard og to SKT-elever med anden etnisk baggrund. Hør indslaget på DR’s hjemmeside
Kontakt
Uddannelsesleder Mitzie Abildgaard
Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere