Kvoter kontra karakterer til debat

Skal medicinstudiet optage flere studerende via kvote 2 og formentlig mindske frafaldet? Eller skal studiet fastholde 90 procent til kvote 1 og høste studenterne med de højeste karakterer?

Det handler om at spotte talent, både i uddannelse og i sport.

Optagelsesprøver, speeddate-interviews og talentdyrkning i sportens verden.

Det var nogle af eksemplerne, da Health satte kvote-optaget til diskussion på seminaret ’Optagelsesprøver på universitet’ mandag d. 22. oktober.

Seminaret fandt sted på konferencecentret Koldkærgård i Skejby med udsigt til byggepladsen for det nye universitetshospital, sandsynligvis uddannelse- og arbejdssted for en stor del af fremtidens læger - som netop var seminarets fokus.

Formålet med seminaret var at tage fat på diskussionen om fordele og ulemper ved at ændre på det nuværende kvoteoptag, som betyder, at ni ud af 10 medicinstuderende bliver optaget via kvote 1. Her er karaktergennemsnittet adgangsbillet til studiet.

På seminaret deltog repræsentanter fra Center for Medicinsk Uddannelse, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, idrætsstudiet ved Institut for Folkesundhed og Det Sundhedsvidenskabelig Institut på Syddansk Universitet. På deltagerrækkerne var blandt andet studielektorer, uddannelsesvejledere, medicinstuderende, professorer, uddannelseschefer – alle med relation til optag og uddannelse.

Udvalgte med selvværd

Fra Syddansk Universitet fortalte chefkonsulent Birgitta Wallstedt om erfaringer med optagelsesprøver og interviews af ansøgere til medicinstudiet. Erfaringerne viser, at optagelsesprøver forebygger frafald, dog er det for tidligt i forskningen, at konkludere hvorfor. Birgitta Wallstedts forsigtige bud er, at de studerende er mere motiverede, og følelsen af at være udvalgt gavner selvværd og studielyst.   

Optagelsesprøven er vejen til idrætsstudiet på Institut på Folkesundhed og til journalistuddannelsen i Aarhus. Fra begge uddannelser fik seminarets deltagere indblik i arbejdet med at udvikle og afvikle optagelsesprøver, og hvad det har af omkostninger (fx uddannelse af bedømmere og håndtering af forældreklager), når de studerende skal udvælges på andet end et flot karakterblad fra den gymnasiale grunduddannelse.

Seminarets bud på forebyggelse af frafald lød især godt i prodekan Berit Eikas ører:

”Det er meget inspirerende at høre om erfaringer med optagelsesprøver, som modvirker frafald og oveni købet får studerende, som går til studiet med et stort selvværd og høj bevidsthed. Vi har ønsket en fordomsfri og kvalificeret diskussion om kvoteoptaget på medicinstudiet, og det har vi fået,” siger Berit Eika.


Fakta:

Seminaret blev indledt med en videohilsen fra uddannelsesminister Morten Østergaard med ønsket om, at universitetet gør brug af muligheden for at åbne op for en større kvote 2.

Oplæg fra:

Chefkonsulent Birgitta Wallstedt, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU: ”Optagelsesprøver: visioner, organisation og cost-benefit.”

Lektor Mette Krogh Christensen, Center for Medicinsk Uddannelse, AU: ”Talentudvælgelse – er det muligt?”

Adjunkt Lotte O’Neill, Center for Medicinsk Uddannelse, AU: ”Optagelsesprøver: faldgruber, myter og mysterier.”

Videnskabelig assistent Maria Vonsild, SDU: ”Multiple choice prøver og multiple mini interviews på sundhedsvidenskabelige studier.”

Kvalitetsleder Solveig Schmidt, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole: ”Adgangsprøver på journalistuddannelsen.”

Studielektor Jens Behrend Christensen, Institut for Folkesundhed: ”Adgangsprøver på idrætsstudiet.”