Tyve års forskning har gjort nattetisseri stuerent

Børn, der tisser i sengen, lider af et fysisk problem, man kan gøre noget ved. Den opdagelse har bragt Århus Universitetshospital, Skejby, på verdenskortet og givet tusinder af børn nyt selvværd. Nu kroner én af feltets topforskere sin forskningsindsats med en doktordisputats ved Aarhus Universitet.

Søren Rittig

Nogle grinede og rystede på hovedet, da en ung forsker fra Aarhus Universitet tilbage i 90’erne begyndte at tale om, at børn, der tisser i sengen, måske havde problemer med deres døgnrytme. At de måske ikke havde adfærdsproblemer eller psykiske vanskeligheder, som lærebøgerne antog, men simpelthen led under en fysisk tilstand.
I dag er der ingen, der griner længere. Den unge forsker - klinisk lektor, cand. med. Søren Rittig – regnes nu blandt verdens førende eksperter på sit felt, er overlæge ved Børneafdelingen på Århus Universitetshospital, Skejby, og står i spidsen for Center for Børneinkontinens samme sted.
Her har hans forskerteam revolutioneret forståelsen af, hvad der får nogle børn til at tisse, mens de sover:

”Nogle børn har døgnrytmeforstyrrelser, der betyder, at de producerer så megen urin om natten, at de skal tisse. Her i Århus har vi identificeret, at de børn producerer for lidt af det antidiuretiske hormon. Andre børn har det, man kunne kalde en umoden blære, der rummer for lidt om natten”, fortæller Søren Rittig.
Han tilføjer, at sengetisseri er et meget stort problem, der rammer hver tiende barn omkring 7-års alderen og i øvrigt findes verden over og har gjort det siden dengang, man skrev på papyrusruller... Børnene vokser fra problemet, men inden da kan det være meget belastende for dem og deres familie.

”Børn frygter helt vildt at være inkontinente”, siger Søren Rittig, ”så vi oplever, at når de bliver tørre, vender deres selvværd tilbage. De holder op med at krybe langs væggen og frygte, at de lugter af urin”.

I Århus har Søren Rittig og hans forskerteam som de første i verden etableret værktøjer til at udrede de mekanismer, der dels ligger bag døgnrytme-problematikken, dels bag problemet med en umoden blære. Og de forsker videre – bl.a. i de arvelige faktorer der spiller ind i familier, hvor problemet med at holde sig tør om natten går igen. Netop i denne sammenhæng er gruppen ved at offentliggøre et helt nyt område på kromosomerne, der har betydning for sengevædning.

• Nu forsvarer Søren Rittig sin doktordisputats om børneinkontinens efter at have arbejdet med feltet siden studieårene. Det sker ved Aarhus Universitet med internationale topforskere som opponenter: professor Stuart B. Bauer fra Childrens Hospital of Urology, Boston, og professor Johan Vande Walle fra University Hospital Ghent.
  • Disputatsen hedder ”Circadian Regulation of Urine Output in Healthy Children and Children with Nocturnal Enuresis”.
  • Forsvaret finder sted 10. december 2010 kl. 14 i Auditorium 424, Anatomisk Institut, bygning 1231, Wilh. Meyers Allé, Universitetsparken, Aarhus Universitet

CV  - overlæge Søren Rittig

Søren Rittig tog Medicinsk Embedseksamen ved Aarhus Universitet i 1987 og føjede i 1990 den amerikanske lægeeksamen ECFMG (Educational Committee for Foreign Medical Graduates, U.S.A.)til.
Søren Rittig har været ansat på Århus Amtssygehus, Aarhus Universitet, Northwestern University Medical School i Chicago, Skejby Sygehus og Viborg Sygehus.

I 2002 blev han afdelingslæge på Børneafdeling A, Skejby Sygehus, og i 2005 overlæge samme sted. Fra 2003 desuden ansat halv tid i et fem-årigt forskningsstipendium (Novo Nordisk Fonden) og siden januar 2010 en to-årig forskningsansættelse (½ tid) (Region Midtjyllands forskningsfond).

I perioden 1997-2007 var Søren Rittig generalsekretær i “International Children’s Continence Society” (ICCS), hvor han siden 2009 har været Scientific Chairman.
Fra 1999 har Søren Rittig været leder af ”Center for Børneinkontinens” ved Aarhus Universitetshospital, Skejby.
Siden 2009 bestyrelsesformand for Dansk Pædiatrisk Selskab – medlem af bestyrelsen siden 2003. Desuden formand for Forskningsudvalget samme sted i perioden 2006-2010.
Bestyrelsesmedlem af PhD skole FP10 (Translational Medicine), Aarhus Universitet, siden 2009.

Søren Rittig har været vejleder for en lang række ph.d.-afhandlinger og forskningsårsstudier og varetager p.t. referee-funktioner for 12 internationale tidsskrifter. Han er forfatter/medforfatter på ca. 130 originale videnskabelige artikler og review artikler i internationale tidsskrifter, forfatter af fire bogkapitler i lærebøger og medredaktør på fem bøger.

Se Søren Rittigs forelæsning i Danskernes Akademi: http://www.au.dk/danskernesakademi/forside/