Uddannelsesreform: Nye læger er bedre rustet til virkeligheden

De medicinstuderende sidder ikke længere blot med ’i lommen’ på lægerne – de er blevet en kapacitet ude på afdelingerne.

Institut for Klinisk Medicin
Fotograf: Roar Paaske

De medicinstuderende på kandidatuddannelsen på Aarhus Universitet er blevet mere selvstændige og selvbevidste.

Det er resultatet af uddannelsesreformen af den lægefaglige kandidatuddannelse på Aarhus Universitet ifølge Jesper Stentoft, der er professor og overlæge på Hæmatologisk afd., Aarhus Universitetshospital.

Han møder de studerende hver dag på afdelingerne, og han glæder sig over, at de studerende har kastet sig over det praktiske arbejde.

”Den pædagogiske finte i det her har været at få klinik og teori til at hænge sammen,” siger Jesper Stentoft og fortsætter:
”Tidligere var de studerende bare ’med i lommen’ hos lægerne. Nu møder de både krav og forventninger i klinikken. De studerende er simpelthen blevet en pålidelig partner, og når de står som færdiguddannede læger, så har de lært deres lægerolle gennem uddannelsen. De skal ikke først til at lære den i praksis bagefter”.

1. semester på den nye kandidatuddannelse er netop blevet evalueret af studienævnet via et spørgeskema til samtlige 7. semester studerende. Jesper Stentoft citerer en af de studerendes bemærkninger fra evalueringsskemaet:

”Nu kan vi mærke, at vi bliver uddannet til det, vi skal være”.

Kulturchok

Anne Mette Mørcke, der er studieleder, mærker også, at reformen har givet de studerende en større tryghed ved lægefaget.

”Det handler om at integrerer teori og praksis i uddannelsen. Det var formålet med reformen, og det er lykkedes. De studerende bliver ikke længere overrasket over det ansvar, der møder dem, for de har lært det undervejs i uddannelsen,” siger Anne Mette Mørcke

Det første hold studerende den nye kandidatuddannelse har netop afsluttet 1. semester. Samtlige 181 studerende bestod deres eksamen.

”Før var uddannelsen nok noget fragmenteret, og de unge følte sig i hvert fald ikke tilstrækkelig klædt på til virkeligheden. De fik et regulært kulturchok, når de kom ud fra uddannelsen,” siger Anne Mette Mørcke.

Store krav til afdelingerne

Både hun og Jesper Stentoft understreger, at reformen af kandidatuddannelsen har krævet meget af de enkelte afdelinger på sygehusene. Der findes stort set ikke en sygehusafdeling i Region Midtjylland i dag uden medicinstuderende, nogle gange helt op til 8 studerende på én afdeling.

”Der har været stillet store krav til de enkelte afdelinger, men sygehusene har virkelig løftet opgaven flot. Det fylder rigtig meget i hverdagen at have så mange studerende på en afdeling, men nu kan man på afdelingerne se, at det ikke er en ren udgift, de får også noget tilbage,” siger Jesper Stentoft.

”Reformen har betydet, at de studerende har et langt større selvværd, og de vil være langt mere professionelle, når de står som færdiguddannede læger,” tilføjer Anne Mette Mørcke


Nye tiltag, der præger den ændrede kandidatuddannelse:

  • Hvert semester indeholder praktikperiode.
  • De studerende har en logbog med praktiske opgaver og øvelser, som skal gennemføres i løbet af praktikperioden, for at semestret kan bestås.
  • De studerende er med i afdelingens arbejdsskema med veldefinerede opgaver – også vagter.
  • Et obligatorisk professionsspor, der indebærer undervisning i bl.a. kommunikation, praktiske færdigheder, etik, jura og karrierevejledning.
  • De studerende læste tidligere under en halv time om ugen, mens de var i praktik. Nu læser de ca. ni timer.
  • Hvert semester afsluttes med en eksamen


For yderligere oplysninger kontakt venligst:

  • Jesper Stentoft, fagdidaktisk professor, ph.d., kursusleder, semesterkoordineringsprofessor og overlæge Hæmatologisk Afd. R, Aarhus Universitetshospital.
    Kontakt: 7846 7926/ jesper.stentoft@ki.au.dk
  • Anne Mette Mørcke, lektor og studieleder på Center for Medicinsk Uddannelse på Aarhus Universitet.
    Kontakt: 8620 5221 / amm@medu.au.dk
    - hun modtog i efteråret 2011 Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Pædagogiske Hæderspris for sit arbejde med reformen af den lægevidenskabelige kandidatuddannelse.